با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۴ مهر ۱۲, یکشنبه

آب بروی مریخ:واقعا چه مفهومی دارد؟


این وسوسه انگیز است که بگوییم در سطح مریخ آب مایع جریان دارد که یک اکتشاف جدید در مریخ است.شما فکر می کنید که اولین کاوشگران انسان روی مریخ از آب شور برای استفاده از آب آشامیدنی تازه استفاده خواهند کرد،شاید حتی آنها می توانند زندگی را در گوشه های مرطوب مریخ و مخفی گاها،جایی که هنوز در سیاره سرخ خاکی سوخت و ساز میکروب ها پیدا می شود بیابند..
حقیقت نامحسوس است،یافتن شواهد برای جریان آب معادل یافتن زندگی نیست،در حال حاضر دانشمندان نمی دانند که این آب از کجا می آید.و یا ترکیب این تراوشات در مریخ  با حیات سازگار است یا نه .
و متاسفانه احتمال آن می رود که قبل از اینکه ما به آنجا برویم از مدت زمان زیادی قبل در آنجا بوده باشد.
چیزی که دانشمندان می دانند این است که تجزیه و تحلیل ها ثابت کرده است که رگه های مبهمی که در فصل تابستان بروی دامنه های مریخ دیده شده است توسط جریان مایع آب شور ایجاد شده است که شاید قادر به که شاید قادر به حفظ واکنش های شیمایی و یا حتی حیات باشد.
همانند خود مریخ جریان های آب ناهموار تیره زیبا هستند که در تصویری که توسط دوربین  مدارگرد شناسایی مریخ از سطح آن گرفته شده است،اما قسمت غم انگیز تصویر این است که این نقاط تیره بیشتر از یک قطره از جریان است.
این ممکن است که آنها نوعی آبخوان زیر زمینی یا یک یخ به دفن شده باشند.که با گرم شدن آب شده و در سراشیبی قرار گرفته باشند.
در حالی که از قلمرو واقعیت خارج نیست،ما می دانیم که یخ دفن شده در زیر سطح مریخ وجود دارد،و چیزی که سناریو مورد علاقه دانشمندان نیست این است که این آب ممکن است از اتمسفر مریخ بیاید.
اما چگونه اتمسفر مریخ این خطر تیره را ایجاد کرده؟مریخ همانند زمین،نمک سطح آن می تواند آب و بخار اتمسفر را جذب بکند و آن را به شکل کریستان گیر اندازد.زمانی که کریستالها ها خیس شده گرم شدند آنها حل می شوند،و طیف مخلوطی از مایع که در اثر گرانش سرازیر می شود را به وجود می آورد.
اما هیچ دلیلی وجود ندارد که این در سطج مریح اتفاق بیفتد
اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این اتفاق بروی مریخ بیفتد.مک کی اشاره می کند نوع نمک نزدیک جریان های مریخ پرکلرات نامیده می شود که از نمکی که با آبهای زمین مخلوط شده است متفوات است،و ممکن است جریان های پر ملراتی رفتاری مشابه دون جون پوند برکه دون خوان پوند قطب جنوب داشته باشند که شور ترین آب مایع را بروی زمین دارد و در کل کشنده است.چنین آبی مناسب حیات نیست و دچار بی علاقه ای بیولوژیکی است،هیچ چیز نمی تواند در این برکه زنده بماند.
بنابر این چشمه های مرطوب یافت شده توسط انسان هابرای استعمارگران انسان مناسب نخواهد بود،و آنها ننکن نیست بتوانند ایده مناسبی را برای زیستن با میکروب های مریخ پیدا کنند،اما آن ارزش پیدا کردن دارد؟
البته بر طبق آنچه می دانیم حیات هر جاییی که آب وجود دارد تمایل از خود نشان می دهد به همین دلیل ناسا برای جست و جوی فرازمینی دنبال آب است،ولی طنز خسته کننده آن است که ناسا به دنبال نوع ویژه ای از آب نیست
مریخ از یک اقیانوس باستانی پوشیده شده است که یک پنجم سطح آن را تشکیل داده است تشکیل شده است،اختر شناسان با محاسبه مقدار آب از دست داده در زمان آن را یافته اند.
ارسال فضا پیما به یک ناحیه که آب مایع در آن جریان دارد بسیار خطر ناک است،هشدار دفتر ناسای حفاظت از سیاره ای می گوید،ناحیه ای که فضاپیما می تواند در آن فرود بیایید باید بعد از فرود تمیز و گند زدایی پد.
اگر میکروب مسافری که از آسیب مریخ در امان ماند و خودش را در حمام شور باز یافت،ممکن است که جای پایی بیابد و سراسر سیاره سرخ را آلوده کند.این سناریو تشخیص زندگی را در آینده مریخ نیز دشوار می کند.اما یک دشواری دیگر نیز هست فکر کنید که چگونه گونه های مهاجم بروی زمین گسترش پیدا بکنند.
این مساله مطمئنا ارزش احتیاط را دارد،فکر کنید انسانها بروی مریخ راه بروند.خیلی بیشتر از ربات میروب می ریزند و میکروب های زمین به احمتال زیاد در مریخ شور رشد کنند.
اگر به داستان های ستاره ای بزرگ قرن گذشته بنگریم آب همه جا هست از گرد و غبار ماه،و منجمد شده در مریخ و در سایه غارهای منجمد شده عطارد در پشت دنباله دارها و در داخل پوسته ماه،و در نهایت آنچه که جالب بود آب جاری روی مریخ بدون حدس و گمان بود.یک جهان فعال می تواند در جایی که آب مایع در آن جریان یافته است وجود داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر