با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۴ مهر ۲, پنجشنبه

گرم ترین و درخشان ترین ستاره جهان با یک میدان مغناطیسی بزرگ کشف شد!


مشاهدات تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا یک میدان مغناطیسی غیرعادی را به دور یک ستاره نوع O بنام  NGC 1624-2 شامل یک طوفان مواج شدید و پلاسمای متراکم که اشعه ایکس را قبل از این که بتواند به فضا فرار بکند قورت داده است می شود.تصویر متعلق به خوشه باز NGC 1624. است،فلش آبی ستاره  NGC 1624-2. را نشان می دهد.
این یافته ها حاصل مطالعات یک تیم از محققان موسسه فناوری فولوریدا به رهبری استادیار ورونیک پتی است و به دانشمندان کمک می کند تا درک بهتری از چرخه زندگی ستاره های غولپیکر خاص،که برای تشکیل فلزات مورد نیاز ستاره ها و سیاره های دیگر ضروری هستند،داشته باشند.

ستاره های عظیم نوع O پرجرم ترین و درخشان ترین ستاره های جهان هستند و بزرکترین میدان مغناطسی را در نوع خود دارند.  پتی تله میدان مغناطیسی ستاره NGC 1624-2 را یافته است که گاز آن در حال تلاش برای فرار از ستاره در آن گیر افتاده است.و این گازها خودشان اشعه ایکس را جذب می کنند.بادهای ستاره ای این ستاره سه تا پنج بار سریع تر و حدقلا 100000 بار چگال تر از باد خورشید ماست.این گازها به شدت با میدان مغناطیسی گلاویز می شوند و ذراتی را که هاله بزرگ و داغ خورشید را ایجاد می کنند به دام می اندازند.پلاسمای خیلی متراکم
میدان مغناطیسی به باد ستاره ای اجازه نمی دهد که از ستاره خود دور بشورد.بنابر این شما می توانی به این جریان بزرگ که مجبور به سقوط به خطر استوای مغناطسی کند دست یابید.
میدان مغناطیسی سطح ستاره NGC 1624-2 دوهزار برابر قوی تر از میدان مخناطیسی خورشید ماست،اگر NGC 1624-2.در مرکز منظومه شمسی بود حلقه های داغ پلاسما تا نزدیکی مدار زهره گسترش پیدا می کرد.
تنها یک دهم ستاره های پرجرم میدان مغناطیسی دارند.بر خلاف ستاره های کوچکتر مانند خورشید که میدان مغناطیسی را با دینام داخلی ایجاد می کنند،میدان مغناطیسی در ستاره های بزرگ فسیل باقی مانده از برخی اتفاقات اولیه زندگی ستاره شاید حاصل برخورد با یک ستاره دیکر باشد.
منبع dailygalaxy.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر