با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۷, دوشنبه

سیاهچاله های پرجرم می توانند منشا کهکشان ها باشند!

منبع Dailygalaxy.com

Henize 2-10  یک کهکشان نامنظم است که در ضوابط کیهان شناسی زیاد دور نیست و در فاصله سی سال نوری از ما قرار دارد،این کهکشان کوتوله که در مرحله کهکشان ستاره‌فشان(انفجار ستاره ای) قرار دارد یک کهکشان کوچک با نواحی با ستاره های در حال شکل گیری سریع است و اندازه ای در حدود ده در  صد اندازه راه شیری را دارد.
این کهکشان می تواند شبیه کهکشان های کوچک شناخته شده در جهان باشد،ولی این کهکشان تنها کهکشان از این نوع است به اندازه کافی به ما نزدیک است که اجازه مطالعه را می دهد.
تیم محققان هم اکنون با آنالیز مشاهدات اشعه ایکس Henize 2-10 در طول 13 سال شواهد قطعی از وجود یک سیاهچاله را فراهم کرده است.تصویر کهکشان در بالا با استفاده از تلسکوپ هابل برداشته شده است.مقیاس رنگ برای نمایش جزئیات مرکز کهکشان تنظیم شده است.
سوظن در باره Henize 2-10 اولین بار در 2011 رشد کرد زمانی که تیم اولین بار کهکشان را دید و سعی کرد رفتار کهکشان را شرح دهد.مشاهدات از طریق ساطع کرن اشعه موج اشعه ایکس صورت گرفت،که اغلب به سیاهچاله ها مرتبط است.ابزارها با ماهواره پیشرفته ژاپنی برای کیان شناسی و اختر فیزیک و MMX نیوتون آژانس فضایی اروپا و اشعه ایکس چاندرا مورد استفاده قرار گرفتند.
کهکشان در 2001 درخشیده بود،اما در طول زمان کمتر درخشید،این با فرآیند نیرو دهی با شکل گیری ستاره ها متناقض نیست،بنا بر این یک سیاهچاله کوچک پرجرم  در مقایسه با سیاهچاله های بزرگتر سیاهچاله های پرجرم کهکشان های بیضوی را دارد،،اما هنوز جرمی معادل یک میلیون برابر خورشید ما را دارد.
مشخصه سیاهچاله های پرجرم این است که در طول زمان مقدار زیادی تغیر نمی کنند،و این تغیر پذیری قطعا به ما می گوید که تشعشع از یک منبع فشرده در مرکز سیستم که با یک سیاهچاله پرجرم سازگار است می آید.
در حالی که سیاهچاله ها بطور عادی در برآمدگی مرکزی کهشکان ها یافت می شوند، Henize 2-10 هیچ برآمدگی ندارد.همه تداعی که مردم بین کهکشان ها و سیاهچاله ها ایجااد کرده اند می گوید آنجا باید سیاهچاله ای وجود نداشته باشد.
یک سوال بزرگ این است که این سیاهچاله از کجا آمده است،زمانی که سعی می شود تا شبیه سازی هایی انجام بشود که مشخص کهکشان ها از کجا آمده اند،شاید آغاز ازا ین سیاهچاله باشد.ولی ما از شرایط آنجا بی اطلاع هستیم کهکشان های کوتولهک هکشان ستاره‌فشان نزدیک به مانند کهکشان هایی هستند که ما در اطرافمان حالا داریم(به اولین کهکشان های جهان اولیه)
این نتایج تایید می کنند که شکل گیری ستاره ها در مجاورت کهکشان ها به سیاهچاله های پرجرمی نیازمند است که می تواند بر همتایان باستانی آنها دلالت کند.مطالعه ممکن است به برخی از اتفاقاتی که در ابتدای جهان اتفاق افتاده را آشکار سازد.
کهکشان ستاره فشان، (به انگلیسی: Starburst galaxy) کهکشانی است که در مقایسه با نرخ تشکیل متعارف ستارگان در بیشتر کهکشان‌ها نرخ بالایی از فرایند تشکیل ستارگان را دارد. کهکشان‌های که به عنوان ستاره فشان رصد می‌شوند اغلب در کهشکان‌هایی است که با کهشکان‌های دیگر تصادف یا برخورد نزدیک داشته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر