با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۴ اردیبهشت ۴, جمعه

آتش بازی 25 سالگی تلسکوپ فضایی هابل

منبع : spacetelescope.org
منظره زرق و برق دار از زندگی ستارگان شعله ور در تصویر تلسکوپ فضایی هابل به نمایش آتش بازی شباهت دارد،خوشه ستاره ای وسترلوند 2 در جشن 25 سالگی هابل در ربع قرن عمر هابل جزو کشف های جدیددو خیره کننده تلسکوپ است.
در 24 آوریل 1990 تلسکوپ فضایی هابل به کاوشگر فضایی شاتل ارسال شد که اولین تلسکوپ فضایی در نوع خودش بود،این تصویر متعلق به یک زمین درخشان پرورش ستاره ها که میزبان 3000 ستاره است،در فاصله 20 هزار سال نوری در صورت فلکی شاه تخته قرار دارد.
مشاهده لنگر گاه های ستاره کار دشواری است زیرا در بین گرد و غبار احاطه شده است،ولی هابل با استفاده از دوربین مادون قرمز خود قادر به تصویر برداری از پوشش گرد و غبار خوشه است.چشم انداز تیز هابل مشکل غلظت تراکن ستاره ها در خوشه مرکزی که به اندازه 10 سال نوری است را مشخص می کند.
خوشه غول پیکر کیهانی تنها حدود دو میلیون سال دارد ولی شمال تعدادی از گرم ترین و پرجرم ترین ستاره های کشف شده است.تعدادی از سنگین ترین ستاره های عمق حفره اکه توسط ماده ای که جریان های مشابه ماوربنفش را با سرعت بالا و ذرات باردار و جریان های شدیدی که ذرات را شارژ می کند"تحت عنوان بادهای ستاره ای شناخته می شود"و ابر گاز هیدروژنی که ستاره هها در آن متولد می شوند را می پوشاند و شبیه اشکال عجیب گاز ابر و گرد و غبار تصویر است.
ستون های تصویر از گاز و گرد و غبار فشرده تشکیل شده است و در برابر فرسایش ناشی از اشعه شدید و باد های قدرتمند مقاومت می کند.
این گازهای یک پارچه از چند سال نوری از فاصله مرکز خوشه بلند شده است،بقیه نقاط متراکم دور ستون های آفریتش لزشامل رشته های تاریک گرد و غبار است.
ستارگان می توانند ه ایجاد نسل بعدی کمک کنند،زمانی که بادهای ستاره دیواره های متارکم گاز را می کشد،آنها شوک ایجاد می کنند که نسل جدیدی از ستارگان را در میاد دیواره ای غار ایجاد می کند.نقاط قرمز پراکنده پر از ستاره های در حال شکل گیری است،که هنوز در پیله های گرد و غبار و گاز پیچیده می شود.این ستاره ها هنوز هیدوژن یونیزه را در هسته شان تبدیل به نور نکرده اند و ستاره مشتعل نیست.در هر حال چشم انداز مادون قرمز به ستاره شناسان اجازه می دهد که این ستاره های تازه متولد شده را تشخیص دهد،این ستاره های تازه متولد شده در همه تصویر به رنگ آبی دیده می شود.
ناحیه مرکزی تصویر شامل خوشه های ستاره ای است که در نور مرئی توسط دورین پیشرفته مادون قرمز مواجه می شود.این تصویر نشانگر قدرت هابل در 25 سالگی است که در سال 2018 با تلسکوپ فضایی جیمز ادغام خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر