با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۴ فروردین ۲۶, چهارشنبه

چگونه یک سیاهچاله تبخیر می شود؟

هیچ چیز تا ابد به طول نمی کشد،حتی سیاهچاله؛بر طیق گفته های استیون هاوکینگ سیاهچاله ها بعد از مدتی تبخیر می شوند،اما دقیقا آن چگونه اتفاق می افتد؟
تئوری کوانتم پیشنهاد می کند که ذرات مجازی در و بیرون از تمام زمان ها ظاهر می شوند.زمانی که یک ماده به پادماده اش نزدیک می شود با هم ترکیب می شوند و از بین می روند.
هنگامی که این اتفاق در نزدیکی افق رویداد می افتد،اتفاقات عجیبی می تواند بیفتد،شامل دو ذره که در یک لحظه وجود دارند و بعد همدیگر را نابود می کنند،یک ذره می تواند به درون سیاهچاله بیفتند و ذرات دیگر می توانند به فضا پرواز کنند.در طول یک دوره زمانی فرار قطره ای ذرات باعث می شود که سیاهچاله تبخیر شود.
صبر کنید،اگر این ذرات مجازی به درون سیاهچاله ها سقوط می کنند،نباید بزرگ و پرجرم شوند؟چه چیزی سبب می شود تا بخار شود؟اگر یک سن ریزه به سنگ ریزه ها اضافه کنیم بزرگتر نمی شود؟
این دیدگاه از یک چشم انداز پایینی که به افق رویداد سیاهچاله می نگرد می آید،و به دلیل درخشش اشعه آمده از سیاهچاله است،اگر آن اتفاق می افتاد قانون ترمودینامیک را نقض می کرد که انرژی نه می تواند به وجود بیایید و نه از بین برود،درحالی که سیاهچاله اشعه ساطع می کند،سیاهچاله نیاز دارد تا اندکی از جرم خود را بدهد تا آن را فراهم نماید.
جرم بیشتر باعث درجه حرارت کمتر می شود در حالی که دمای آن هنوز صفر نیست.
از حالا تا آینده،درجه حرارت بزرگترین سیاهچاله سردتر از درجه حرارت زمینه جهان خواهد بود.و میکرویوزمینه کیهانی(CMB) به درون آن سقوط خواهد کرد و جرم آن را افزایش خواهد داد.
نور مشاهده شده در مارکاریان 739 شبیه لبخند یک صورت درون دو سیاهچاله بزرگ که در حدود 11 هزار سال نوری از هم جدا شده اند به نظر میرسد،.کهکشان 425 میلیون سال از زمین فاصله دارد.

از هم اکنون جلو تا زمانی که درجه حرارت جهان کمتر از سیاهچاله است،آنها به آرامی اشعه گرم ساطع خواهند کرد که باید از سیاهچاله بیایید و جرم آن را به انرژی تبدیل کند.میزان آن بستگی به جرم سیاهچاله دارد برای مثال ممکن است تبخیر کامل یک سیاهچاله 67^10 سال به طول بینجامد.
این رقم برای سیاهچاله های مادر مرکز کهکشان ها به نظر می رسد 100^10 سال طول بکشد.که 100 صفر جلوی عدد ده قرار می گیرد و رقم بزرگی است.اما هنوز کمتر از بی نهایت است.بنابراین بیشتر از یک مقدار غیر قابل درک است،حتی سیاهچاله ها که ممکن است طولانی ترین عمر را در اشیا جهان داشته باشند محو و به انرژی تبدیل خواهند شد.
شتاب دهنده هاردرونی ممکن است قادر به تولید یک سیاهچاله میکروسکوپی در کثری از ثانیه و ناپدید کردن آن با یک انفجار از تابش هاوکینگ باشد.اگر آنها آن را پیدا بکنند هاوکینگ معروف ترین بازیگر دنیای فیزیک می شود.
هیچ چیز ابدی نیست،حتی سیاهچاله،بعد از طولانی ترین زمان مطمئن باشید که آنهاتبخیر می شوند،و تنها راه نشستن و نظاره کردن آنهاست و شاید هم این تنها راه نباشد.
منبع : universetoday.com

توضیحات مترجم:
بنا به نظریه تابش هاوکینگ یک سیاهچاله می تواند بعلت تبخیر کوانتمی کوچکتر و کوچکتر شده و در نهایت از بین برود،تابش هاوکینگ جزو معدود ایده های پیشنهاد شده در باره مرگ سیاهچاله ها است که توسط استیون هاوکینگ بزرگترین فیزیکدان زنده جهان پیشنهاد شده است و در صورتی که در زمان حیات یا پس از مرگ هاوکینگ اثبات شود،استیون هاوکینگ موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک خواهد شد،اما بعلت اینکه هنوز اثبات نشده است بعنوان یک تئوری باقی مانده است.
استیون هاوکینگ در نظریه خود با استفاده از فرمول معروف انشتین E=MC2 این ایده را پیشنهاد می کند که هنگامی که انرژی سیاهچاله کمتر می شود،در نتیجه به تبع آن جرم آن نیز کمتر و کمتر می شود و در نهایت از بین می رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر