با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ شهریور ۸, شنبه

زمانی که جهان کمتر از یک میکروثانیه عمر داشت!دانشمندان تولد جهان را شبیه سازی کردند.

ترجمه رامین فخاری
منبع : dailygalaxy.com
زمانی که جهان کمتر از میکرو ثانیه داشت دمایی بیشتر از یک تیریلیون درجه داشت.جهان از یک پلاسمای کوارکی و گلوئونها به فاز کوارک تبدیل شد که همچنین بعناون پروتون ها و نترون ها شناخته می شوند.قطعات بنیادی جهان از ماده معمولی تشکیل دهنده بیشتر جهان قابل مشاهده ساخته شده است.
با استفاده از محاسبات اصلی مطرح شده از هفت سال قبل تا به حال توسط یک کامپیوتر پتافلاپس پردازش شده است.محققان لارنس لیورمور شرایط شبیه به تولد کائنات را تخمین زدند.تئوری کرومودینامیک کوانتومی بر واکنش های بین نیروی قوی هسته ای حکمرانی می کند و پیش بینی می کند که باید در چنین شرایطی اتفاق بیفتد.
بر اساس یک مقاله که در 18 آگوست منتشر شده است دانشمندان این دانشگاه خواص فاز گذار QCD را با استفاده از LLNL's آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور یک ماشن پتافلاپسی محاسبه می کنند.این کار با همکاری آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، موسسه تئوری هسته ای، دانشگاه کلمبیا، مرکزی چین طبیعی دانشگاه، آزمایشگاه ملی بروکهاون و دانشگاه بیلفلد در آلمان صورت گرفته است.
اولین باری که این محاسبه در مسیر نگه داری شده تقارن بنیادی QCD ها پردازش شده است.در که در هر کوارک دست و چپی و راستی می تواند در انجام معادلات بدون تغیر مورد استفاده قرار گیرداین تقارن مهم به راحتی قابل شرح است ولی از لحاظ محاسباتی برای پیاده سازی بسیار چالش برنگیز است.
اما با اختراع کامپیوتر های پتافلاپسی دانشمندان قادر به محاسبه خواص و با یک تئوری مورد نظر است که سالها قبل زمانی که کامپیوتر های با مقیاس پتافلاپس اختراع نشده بودند باشیم.
این تحقیق دارای پیامد هایی برای درک ما از تحول کیهانی در طول اولین میکروثانیه بعد از انفجار بزرگ زمانی که جهان گسترش یافت و به زیر ده تریلیون درجه کاهش دما یافت.
تحت این کاهش درجه گلوئونها و کوارک ها محدود شدند و تنها در محدوده هاردونی مانند شبیه نترون و پروتون ها وجود داشتند.بالاتر از این دما سبب می شد که کوارکها و گلوئونها بجای تشکیل از پلاسما که بطور بسیار قوی در اطراف فاز گذار جفت شدند و با افزاش دما ضعیف تر و ضعیف تر جفت می شدند.
در نتیجه یک اعتبار سنجی مهم از درک ما از قوی ترین واکنش در بالاترین دماها فراهم می شود.و در تفسیر خودمان از اطلاعات جمعاوری شده از نسبت های یونی سنگین یونی برخورد دهنده های هاردرونی به ما کمک می کند.
این تیم از دانشمندان مقاله ای نوشتند که اگر کامپیوتر قوی وجود داشته باشد می توان فاز انتقال QCD را محاسبه کرد که این مقاله در علوم و مهندسی سال 2007 منتشر شده بود با اختراع کامپیوتر های پتا فالسی تا چند ماه برای تکمیل ان زمان نیازمند است اما به تخمین های سال 2007 بسیار نزدیک تر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر