با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ مرداد ۳۱, جمعه

آهنگ سیاه چاله ها دانشمندان یک الگوی ریتمی از تپش نور را کشف کردند.

منبع : DailyGalaxy.com
ترجمه رامین فخاری

سیاهچاله های بسیار زیادی در جهان ما وجود دارند که محاسبه همه آنها غیر ممکن است.شاید صد میلیون از این اشیا جذاب کیهانی در کهکشان ما قرار دارند.تقریبا بیشتر سیاهچاله ها بر دو نوع هستند بزرگ و عظیم، ستاره شناسان می دانند که سیاهچاله ها بطور متوسط جرمی بین ده تا صد برابر خورشید را دارند که باقیمانده ستاره های در حال مرگ هستند و سیاهچاله های مافوق بزرگ نیز میلیون ها برابر جرم خورشید را دارند.که در مرکز کهکشان ها قرار دارند.
تصویر از کهکشان میسه 82 ترکیبی از داده های مشاهدات تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا، تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ اسپیتزر است.جرم متوسط سیاهچاله M82 X-1 در قسمت روشن ضمیمه است که در نزدیکی دو ساعتی مرکز کهکشان است.

با گذر پراکنده از کهکشان بعضی از سیاهچاله ها مانند مرغزار در وسط کویر بیشتر اسرار آمیز می شوند.در محدوده صد تا چند صد هزار برابری جرم خورشید اندازه گیری آن ها بسیار سخت است و حتی وجود آن ها مورد مناقشه است.اندازه ای در باره چگونگی شکل گیری آنها می دانیم و تعدادی از ستاره شناسان سوالاتی دارند حتی اگر رفتار آنها مانند بقیه سیاهچاله ها باشد.
اکنون تیمی از ستاره شناسان موفق شده است که آنها را اندازه گیری کند و بنابراین وجود سیاهچاله ای برتبر بت چهارصد برابر جرم خورشید در کهکشانی در فاصله 12 میلیون سال نوری زمین را تایید کند.این یافته ها توسط ستاره شناسان دانشگاه مریلند انجام شده است.این اندازه گیری از سیاهچاله های متوسط اولین اندازه گیری نیست اما یکی از اولین اندازه گیری های بسیار دقیق است که یک مثال قانع کننده از این سیاهچاله هاست.
از سال 1970 ستاره شناسان چندصد جسم را مشاهده می کردند که فکر می کردند سیاهچاله های با جرم متوسط باشد ولی آنها نمی توانستند جرم آنها را اندازه گیری کنند بنا به دلایلی فهمیدن این موصضوع که این اشیا چگونه در برابر تکنیک های اندازه گیری استاندارد مقاومت کردند بسیار سخت است.
دانشمندان بروی میسه 82 تمرکز کردند که در صورت فلکی خرس بزرگ قرار دارد.میسه 82 در نزدیکی یک کهکشان با ستاره های انفجاری است جایی که ستاره های جوان در حال شکل گیری هستند.در ابتدا در سال 1999 مشاهدات یک تلسکوپ ناسا(اشعه ایکس چاندرا) از یک شی روشن بی روح در M82 X-1 تشخیص داد.ستاره شناسان نزدیک به یک دهه فکر می کردند که این یک سیاهچاله متوسط است اما محاسبات به حد کافی برای تایید این موضوع کافی نبودند.در بین 2004 تا 201 ماهواره روسی اشعه ایکس ناسا M82 X-1 را هشتصد برابر مشاهده کرد.و اشعه ایکس منحصر بفردی را که از این شی ساطع می شد ضبط کرد.
دانشمندان طول موج اشعه ایکس را نقشه برداری کردند و هر مرحله را با توالی آن تجزیه و تحلیل کردند.
در میان موادی که مشگوک به احاطه سیاهچاله بودند.دو عدد تکراری عود نور را نشان می دادند و یک الگوی ریتمیک پالس نور 5.1 بار در هر ثانیه و بعدا 3.3 بار در هر ثانیه با یا با نسبت 2.3 رخ می داد.
این دو نوسان مانند دو ذره گرد و غبار از شی نخ ریسی هستند که بروی یک صفحه گردان قرار دارند اگر نوسانات ضربان موسیقی بودند یک ریتم خاص یا یک تن از آلبوم سفید بیتلز را تولید می کردند.
در موسیقی 3:2  یک ضربان است.دانشمندان از ضربان 3:2  نور می توانند برای اندازه گیری جرم سیاهچاله ها استفاده کنند.این تکنیک بروی سیاهچاله های کوچک امتحان شده بود اما پیش از این هرگز برای سیاهچاله های بزرگ مورد امتحان قرار نگرفته بود.
دانشمندان از نوسان استفاده کردند تا تخمین بزنند که  M82 X-1 428 برابر جرم خورشید را دارد و یا جای 105 خورشید را می گیرد.هدف آنها توضیح دادن نحوه شکل گیری سیاهچاله نبود.دانشمندان در ابتدا نیاز دارند که برای تایید ابتدا وجود آنها را مشاهده کنند.
در حالی که تلسکوپ رسی عملیات زیادی نداشته ناسا قصد راه اندازی یک تلسکوپ اشعه ایکس ستاره های نترونی را در دوسال دارد.همچنین یکی از دانشمندان این گروه شش سیاهچاله با جرم احتمالا متوسط را شناسایی کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر