با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۶, جمعه

شگفت انگیز ترین سیاره فراخورشیدی که به تنهایی به دور از ستاره اش می چرخد کشف شد.

یک سیاره فراخورشیدی که به دور ستاره اش در فاصله 2000 برابر خورشید معادل 800000 سال زمین می چرخد کشف شده که دورترین فاصله چرخش کشف شده را تا به امروز دارد.این سیاره عجیب در طی کمپین مشاهده به دنبال یک جهان تازه به دور ستاره های جوان مشاهده شد. GU Psc ستاره ای است که یک سوم اندازه خورشید ما را دارد و اخیرا بعنوان عضوی از گروه ای‌بی ماهی طلایی تشخیص داده شده است و بعنوان هدفی برای جست و جوی سیارات فراخورشیدی مطرح شده است.این ستاره های جوان حدودا صد میلیون سال دارند و اهداف جذابی برای جست و جو گران سیارات فراخورشیدی به معنی واقعی هستند.
زمانی که ستاره ها بسیار جوان هستند و در مرحله بعد از شکل گیری مواد ستاره ای قرار دارند هنوز گرم هستند و انرژی را با بصورت مادون قرمز در فضا رها می کنند.
شایع ترین متد مورد استفاده برای تشخیص سیارات فراخورشیدی شامل متد گذر و سرعت شعاعی است که توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا ناسا ایجاد شده است در یک تکه از آسان برای دیدن سیارات فراخورشیدی در برابر ستاره های مادرشان شناور می شوند و ستاره های کم نور مورد استفاده قرار می گیرند.
تصویربرداری مستقیم کار بسیار سختی است و سیارات فرا خورشیدی بسیار کمی با این وسیله کشف می شوند.اما در مورد GU Psc b, ستاره گازی جوان به وسیله تیم مادون قرمز با مشاهدات مختلف کشف شد.این جست و جو در مجله اختر فیزیک منتشر شد.
سیاراتی که روشن تر هستند با مقایسه نور مرئی و مادون قرمز دیده می شوند زیرا درجه سطحی آنها در مقایسه با ستاره های دیگر کمتر است.
اما جست و جوی ستاره های فرا خورشیدی آسان نیست دانشمندان بیش از 90 ستاره را مشاهده کردند که تنها یک سیاره داشتند و بنا بر این بدرستی یک رخداد عجیب نجومی است.
هنگامی که یک سیاره توسط مادون قرمز مشاهده شد مشاهدات دیگر بقیه تلسکوپ  ها نیز مورد استفاده قرار گرفت و با ترکیب داده های مدل های فرا خورشیدی تیم تخمین زد که درجه سطی سیاره 800 درجه سلسیون1500درجه فارنهایت و 9 تا13 برابر جرم مشری است.این ستار هدیه ای از طبیعت است.زیرا فاصله آن با سیاره خود اجازه می دهد که مطالعات عمیق ر با ابزارهای متنوع تر انجام شود و درک بهتری از سیارات فراخروشیدی را در کل فراهم خواهد کرد.

منبع : space.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر