با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۵, پنجشنبه

از انفجار بزرگ تامه‌گسست جست و جو برای ماده تاریک ممکن است منجر به سقوط مدل های استاندارد شود.

در حالی که به نظر می رسد ماده تاریک و انرژی تاریک 95 درصد از کیهان را تشکیل دهند هیچ کس نمی داند که از چه ذره ای ساخته شده اند.اختر فیزیکدانان حالا کاندید عبور از پتانسیل ماده تاریک هستند"پوتون تاریک یا بوزون یو از این لیست کاندید اول نتیجه آزمایش های اخیر HADES است جایی که فیزیکدان از  (Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf (HZDR)این کلمه مخفف پذیرش بالای طیف دی الکترون است و هفده کشور اروپایی سعی می کنند تا ماهیت ماده تاری را به پایین بکشند این نتایج متضاد می تواند باعث تغیر مدل های استاندارد ذرات شود.
تفسیر نتایج مشاهدات اختر فزیک در مقدار قابل توجه ماده و انرژی در کائنات از 75 درصد انرژی تاریک بیست در صد ماده تاریک و تنها 5 در صد کائنات شامل ماده یونی می شود
بسیاری از تلاش ها برای شرح طبیعت ماده تاریک انجام شده محققان باور دارند که ماده تاریک از ذرات ناشناخته ای  تاکنون با مدل استاندارد فزیک ذرات ماده متناسب نیست تشکیل شده مدل استاندارد یک  صدای نظری از ذرات میدان کوانتم با ذرات ماده بنیادی مانند کوارک ها (مثل هاردرون و بار یونها)و  و لپتون ها مثل الکترون نوترینو ها که که با نیروی تبادل کوانتم بنام بوزون وارد واکنش می شود می شود.
تعدادی از این گونه ها تعادل خود را در واکنش با هیگز بدست می آورند در حالی که شواهدی از وجود هیگز در سرن یافت شده به نظر می رسد مدل استاندارد تکیمل شده اکنون زمان آن رسیده که با توده های نترینوها تکمیل شود. و هیچ چیزی به نظر نمی رسد نیاز به فهمیدن داشته باشد.اندوخته اتمی و زیر هسته و ذرات فیزیک بنیادی.با این وجود به نظر می رسد ماده تاریک با هیچ کدام از ساختارهای مدل استاندارد شرح داده نشده است.این وضعت در سراسر جهان تلاش هایی را برای جست و جوی نامزد ها ماده تاریک آغاز کرده است.
تاکنون جست و جوها از یک یو بوزون بنوان یک نامزد ماده تاریک ناموفق مانده بود با جست و جوهای بسیار دیگری از ماده تاریک موقعیت ها  بیشتر و پیچیده تر شده است و با این حال آزمایش ها یچ نتیجه مثبتی نداشت.
نتایج منفی برای جست و جوی بوزون یو در هادس و آزمایش های دیگر مدل استاندارد را توسط فیزیکدان به چالش کشید.برای مثال آزمایش با دقت بالا در حرکت  مغناطیسی میون ها با  پیش بینی ها از مدل استاندارد تفاوت داشت اختلاف مطرح شده توسط بوزون یو حل شد ولی اخیرا جست و جو ها این انتخاب را حذف می کند.این تنش از مدل استاندارد کیهانی باعث گسترش انحرافات کوچک از پیش بینی ها  مدل استاندارد و داده های آن شده است.مانند حرکت مغناطیسی میون و مشاهدات دیگر افزایش یافته در حالی که حیطه فیزیک ارای فریبندگی بالا با پتانسیل  زیاد برای کشف است.
این مانند جست و جوی سوزن در انبار کاه است ولی کسی هر دو جسم را نمی شناسد در مورد ماده تاریک یک شی ناشناخته است و محلی در هاله های کیهانی که محدوده مورد علاقه نیست.برای مشخص کردن هدف جست و جو نامزدها می توانند متنوع باشند انند ذرات فرضی ماورا مدل استاندارد که بعنوان واجدین شرایط برای تشکیل دهنده ماده تاریک می باشند
انرژی تاریک راننده انبساط شتاربدار جهان است و انرژی تاریک بطور یک نواخت توزیع شده و می تواند یک ثابت کیهانی یا انرژی خلا باشد.در موارد بینهایت در آیند مثل یک انبساط ناگهانی که همه چیز را مختل می کند بنام مه‌گسست معروف است.
ماده تاریک در مقابل ناهموار است و نیاز دارد تا شکل گیری ماده قابل حمل در جهان ما را شرح دهد.مانند شواهدی از شکل گیری ساختارهایی مانند خوشه های کیهانی کهکشانها ستاره ها سیاره ها و بقیه اجسام فشرده در میان لیستی از کاندید ها بعنوان نامزد ذره فرضی ماده تاریک  اعلام جفت بوزون یو یا فتون تاریک است جفت بوزون یو یا فتون تاریک این اسامی زمینه ساخت یک تئوری است پیرو  دومین یو و تقارن به کوانتم اجازه می دهد در یک مورد شباهت به فتون ها داشته باشد که بنام بزون معیار معروف است اما د جهت  دیگر تفاوت بین فوتون ها بر طبق جرم کوانتمی آنها را به فوتون تاریک تبدیل می کند. زیرا یک تعامل ضعیف بین ماده عادی وجوددارد.شباهت زیاد بین فوتون ها و فتون های تاریک می تواند جفت الکترون و پوزیترون  را شرح دهد اگر آنها خیلی به فوتون تاریک شبیه باشند می توانند در جفت الکترون و پوزیترون  نابود شود اگر انها مجازی باشند به کمک زنجیره هایی از یک فرضیه فتون در داخل فتون تاریک به جفت الکترون پوزیترون تبدیل می شود.
اگر فوتون تاریک یا بوزون یو با خواص مفروض وجود داشته باشد باید دارای جرم باشد و با عرض مشخص و قدرت اتصال خاصی به فوتون داشته باشد.این را بعنوان سوزن در نظر می گیریم و یک سیگنال رزونانس نشان می دهد  ثابت الکترون پوزیترون با جرم بوزون یو برابر است. طیف ثابت الکترون پوزیترون توزیع شده را می توان بعناون انبار کاه در نظر گرفت و پیش نیاز آن درک درستی از شکل کلی این توزیع است.

-------------------
بوزون پیمانه‌ای
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مدل استاندارد ذرات بنیادی، که در آن بوزون‌های پیمانه‌ای در ستون جهارم با رنگ قرمز نمایش داده شده‌اند.
در فیزیک ذرات بنیادی، بوزون پیمانه‌ای (به انگلیسی: Guage Boson) یک حامل نیرو است، ذره‌ای بوزونی که انواع برهمکنشهای بنیادی بین ذرات بنیادی را حمل می‌کند.  این برهمکنشها توسط نظریه پیمانه‌ای توصیف می‌شوند. ذرات بنیادی از طریق تبادل بوزون‌های پیمانه‌ای با یکدیگر برهمکنش دارند.

مه‌گسست
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مِه گسست (Big Rip) یک پنداره کیهانشناسیک درباره سرنوشت فرجامین جهان است که در آن مواد تشکیل دهنده جهان از ستارگان و کهکشهان ها گرفته تا اتم ها و ذراه های زیراتمی به یکباره از هم می گسلند. به دیگر سخن، در آینده مقدار scale factor در یک زمان متنهاهی به مقدار بی نهایت می رسد. این نگره نخستین بار در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر