با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ خرداد ۲۰, سه‌شنبه

سیاراتی که در آغاز جهان هشت میلیارد سال زودتر از زمین شکل گرفته اند.

در سال 2013 دو سیاره بزرگ به اندازه مشتری که به دور یک ستاره در فاصله 375 سال نوری می چرخیدند کشف شدند.این که بعدا به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد قدیمی ترین سیاره بیگانه است که تا کنون کشف شده بر طبق گفته دانشمندان ماکس پلانگ در آن زمان منظومه شمسی هنوز بطور کامل شکل نگرفته بود.در طول یک برسی با استفاده از سرعت شعاعی که در آن ستاره شناسان دوره ای از لرزش یک ستاره را با توجه به میدان گرانشی تماشا می کردند اثری از دو سیاره را به دور این ستاره یافتند.
بر اساس یک تخمین 12.8 میلیارد سال سن دارد و بنابر این سیارات آن نیز باید در ابتدای جهان هستی در کمتر از یک میلیارد سال بعد از بیگ بنگ شکل گرفته باشند.
بر اساس محاسبات تیم یک سیاره بیگانه تقریبا از جرم مشتری بیشتر است و دوره چرخشش را تفریبا در هفت روز تکمیل می کندسیاره فراخورشیدی دیگر جرمی نزدیک به سه برابر جرم مشتری را دارد و دارای یک مدار چرخش نه و نیم ماهه است
اغلب سیارات فقط زمان اندکی بعد از شکل گیری ستاره ها شکل می گیرند.سیارات نسل دوم نیز بعد از مرگ ستاره شکل می گیرند که هنوز قابل بحث است.
کشف شامل این است که ممکن است  شکل گیری سیارات در جهان اولیه علیرغم اینکه ستاره ها فاقد عناصر سنگین مانند هیدروژن و هیلیوم باشند برخلاف نظریه ای است که بطور گسترده پذیرفته شده است.
این مدل بنام مدل رشد پیوسته می گوید که برای تشکیل سیارات عناصر سنگین مورد نیاز است در مورد HIP 11952 میزان آهن تنها به اندازه یک درصد خورشید ماست.
نظریه فوق تا کنون توسط مشاهدات حمایت شده است بیشتر سیاراتی که به دور ستاره ها کشف شده اند و نسبتا جوان هستند مقدار متوسط یا بالای فلزات را دارند اما ستیاوان می گوید دانشمندان فکر می کنند که این مدل درست است زیرا سیارات شکار شده با استفاده از داده های ماموریت کپلر ستاره های جوان مانند خورشید را هدف قرار دادند برای برسی این موضوع لازم است که یک برسی سیاره در اطراف ستاره های کم فلز صورت بگیرد.
منبع : Dailygalaxy

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر