با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ آبان ۴, شنبه

شبح کیهانی سرد ترین نقطه در کیهان!

یک انجماد کیهانی یک درجه کلوین (منهای 458 درجه فانهایت)سهابی بومرنگ سرد ترین شی شناخته شده در جهان است.در حقیقت یک حباب ضعیف از باقیمانده بیگ بنگ که درجه طبعی فضا را دارد.
دانشمندان با استفاده از تلسکوپ آلما موفق به دیدن این شی جذاب شده اند.این جسم به حد کافی برای تعید چهره واقعی اش منجمد شده و ظاهر یک شبه را دارد.
منشا این مشاهدات تلسکوپ لوپسیدد و سپس هابل بود که آن را به شکل یک جسم کراوات شکل دید و سپس با استفاده از داده های آلاما و هابل تصویر واقعی از این توده انتشار یافت.و تصویر بصورت حلقه نور با لنزهای رنگی بود.
این جسم بسیار سرد واقعا جذاب است و ما نیاز داریم بیشتر در باره آن بدانیم این مساله را یکی از محققان ناسا گفت وبی افزود ما جسمی را می بینیم که شکل دو بومرنگ در کنار هم را دارد.و تلسکوپ های اپتیکال برد لازم را برای توضیح این شی ندارند.
سحابی بومرنگ در فاصله 5000 سال نوری در صورت فلکی سنتورس قرار دارد و نسبت به سهابی های سیاره ای جوان است.سحابی های سیاره ای بر خلاف اسمشان شامل فازهای حیات نیستند و ستاره مرکزی شان هنوز به قدر کافی داغ نشده است که مشخصه ارسال امواج را داشته باشند.با ساطع کردن کافی امواج فرا رادیویی گازهایی که در سحابی قرار دارند می درخشند و از خود نور ساطع می کنند.
بومرنگ یک پیش سحابی سیاره ای است و مرحله ای در زندگی ستاره ای را نمایندگی می کند که به فاز سحابی سیاره ای وارد می شود.زمانی که ستاره مرکزی به قدر کافی گرم نیست تور کافی برای تولید اشیا ساطع نمی شود.این سحابی با انعکاس مستقیم نوری که از توده های گرد و غبار آن ساطع می شود دیده می شود.
جریانی از گاز که مصوص ستاره است به صورت سرد و با سرعت در پروسه ای توسط خودش گسترش یافته.
این دقیقا شبیه به یخچال هایی است که ما استفاده می کنیم گازها برای تولید سرما گسترش یافته اند.محققان قادر شدند که دمای این توده را با گازهایی که در سحابی بود با جذب میکروویو های زمینه کیهانی تابش ها اندازه بگیرند.و دمای آن خیلی یک نواخت بود منهای 445 درجه فارنهایت یا 2.8 درجه کلوین.
زمانی که محققان این شی را برای اولین بار در سال 2003 دیدند شکلی شبیه به یک ساعت شنی داشت که نتیجه جریان هایی با گاز با سرعت بسیار بالا بود که از ستاره اخراج شده بود.
این جت ها سپس چاله هایی را در اطراف ابر کازی که از ستاره اخراج شده بود در زمان های گذشته زمانی که ستاره یک غول سرخ بود حفر کرده بودند.
مشاهداد با یک دیش میلیمتری و لنز موجی تلسکوپ ها که اشیا باریک را تشیخص نمی دهد انجام شده است.این کشف برای ستاره شناسان بسیار اهمیت دارد زیرا برای اولین بار لایه کوچکی از گرد و غبار را در اطراف ستاره یافته اند که به یک ابر سرد با شکل روشن تغیر پیدا کرده و چهره شفاف پیدا کرده و اهمیت آن برای ستاره شناسان در توضیح چگونگی مرگ یک ستاره و تشکیل سحابی سیاره ای است.تحقیقات جدید نشان داده که حاشیه خارجی سحابی دمایی کمتر از موج زمینه کیهانی را دارد که دلیل آن اثر فوتوالکتریکاثر که اولین بار توسط انشتین پیشنهاد شده بود و در آن مواد جامد بعد از ساطع کردن نور از خود دوباره فتون جذب می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر