با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ اسفند ۶, یکشنبه

تصویر نجومی روز سحابی سیاره ای به شکل پروانه

تصویر مربوط به یک صحابی سیاره ای موسوم به NGC 7026 است که در صورت فلکی ماکیان قو به شکل پروانه ظاهر شده توده های گاز و گرد و غبار برخواسته خرابه های یک ستاره به جا مانده مانند خورشید را نشان می دهد
. سحابی سیاره ای علیرغم نام خود هیچ ربطی به سیارات ندارد و یک پدیده زود گذر است که در پایان زندگی سیارات متوسط رخ می دهد. زمانی که سوخت سیاره ها تمام می شود لایه های بیرونی آنها تورم می کند و هسته داغ ستاره در پشت آن قرار دارد و مانند پوششی از گازهای گرم اتم ها در آن برانگیخته می شوند دقیقا مانند چراغ فلوئرسنت.
در تصویر نور قرمز رنگ ناشی از گاز نیتروژن است و نور آبی ناشی ناشی از اکسیژن و نور ستاره به رنگ سبز در تصویر دیده می شود. این سحابی نور مرئی و اشعه X که در نتیجه حرارت بالای سحابی است نیز از خود ساطع می کند که توسط تلسکوپ فضایی ESA’s XMM-Newton قابل مشاهده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر