با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۰ شهریور ۱۱, جمعه

محققان ناسا دو سیاهچاله پر جرم نزدیک به هم در مرکز یک کهکشان را یافتند.

ستاره شناسان ناسا با استفاده از رصد خانه اشعه X کشف اولین جفت سیاهچاله پر جرم سیاه و سفید را در مرکز یک کهکشان مارپیچی مانند راه شیری در فاصله 16 میلیون سال نوری یافت.

سیاهچاله ها در مرکز کهکشان مارپیچی NGC 3393. واقع شده اند. و فاصله دو سیاهچاله فقط 490 سال نوری است و در صورت ادغام دو کهکشان جرمی برابر یک میلیارد برابر بیشتر از سال قبل را خواهند داشت.

اگر چه این دو کهکشان خیلی از هم دور نیستند ناسا می خواهد هیچ شانسی را برای مطالعه جدایی دو سیاهچاله را از دست بدهد.

مجله nature نوشته است اگر چه دو کهکشان در زیر خط استاندارد بینی ما قرار دارند ولی ما را متعجب می سازد که در میان چندین سیاهچاله گم شده ایم.

مطالعات قبلی اشعه ی X نشان می داد که یک سیاهچاله پر حجم در مرکز کهکشان NGC 3393 وجود داشته است.نگاره های بزرگتر چاندرا به دانشمندان اجازه داد که این موضوع را کشف کنند که دوسیاهچاله سیاه و سفید در مرکز کهکشان NGC 3393 وجود دارند.هر دو سیاهچاله در حال رشد و انشعاب اشعه x به گاز داغ هستند.

دانشمندان فکر می کنند هنگامی که دو کهکشان با هم ادغام شوند و یک کهکشان بزرگتر مختلط بوجود آورند دو سیاهچاله نیز یک سیاهچاله بزرگتر و قوی تر مانند جفت سیاهچاله مرکز کهکشان NGC 6240 را که حدود 330 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد را بوجود می آورند.

یا این حال کهکشان NGC 3393 یک کهکشان مارپیچی سازمان یافته است و بر آمدگی مرکز آن توسط ستاره های قدیمی احاطه شده است.و وجود دوسیاهچاله در مرکز آن یک خاصیت غیر معمول استNGC 3393 اولین نمونه از ادغام یک کهکشان بسیار کوچک و یک کهکشان بسیار بزرگ است که توسط دانشمندان به ادغام جزئی لقب داده شده است.که منجر به شکلگیری یک جفت سیاهچاله بسیار پر جرم شده است.و برخی از نظریه ها می گویند که ادغام های جزئی بهترین روش برای شکلگیری جفت سیاهچاله ها هستند.

این دو کهکشان بدون هیچ نشانه قبلی با هم ادغام شده اند Junfeng Wang از CFA :اگر عدم تطابق در اندازه دو کهکشان وجود دارد تعجبی نخواهد بود که کهکشان بزرگتر صدمه ندیده باشد.

اگر این ادغام جزئی باشد سیاهچاله کوچکتر باید سوراخ های سیاه و سفیدی در آغاز برخورد داشته باشد.مشاهدات نشان می دهد که جرم دوسیاهچاله باید یک میلیون بار بزرگتر از خورشید باشد و با فرض ادغام جزئی بعد از یک میلیارد سال باید دو سیاهچاله با هم ادغام شوند.

هر دو سیاهچاله به شدت توسط گرد و غبار احاطه شده اند و نور مرئی را در خود پنهان می کنند و باعث می شود دید آنها مشکلتر شود.اما طیف اشعه X که بسیار پر انرژی است سیاهچاله های پر جرم را نشان می دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر