با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۰ شهریور ۱۱, جمعه

دانشمندان ناسا با استفاده از داده های مادون قرمز موفق به کشف سردترین ستاره عالم شدند.

دانشمندان با استفاده از داده های سنجش مادون قرمز در میدان گسترده کاوشگر WISE ناسا سردترین ستاره را با درجه ای پایین تر از درجه بدن انسان کشف کردند.

ستاره شناسان این ORB تاریک را موسوم به کوتوله ی y را که به مدت یک دهه از شکار آن ناکام بودند را رصد کردند زیرا مشاهده این ستاره با نور مرئی تلکسوپ تقریبا غیر ممکن است و کاوشگر wise برای دیدن آن از نور مادون قرمز استفاده کرد و سر انجام با استفاده از نقطه ضعف کوتوله y آن را مشاهده کردن.کوتوله y به خورشید ما نزدیک است و 40 سال نوری فاصله دارد.
جان موریس مدیر بخش اختر فیزیک ناسا در واشینگتن گفت :wise تمام اشیا آسمان را اسکن کرده است و قادر به دیدن نور ضعیف با عدسی حساس نسبت به مادون قرمز است اشیایی که 5000 بار نورانی تر و بزرگتر از اشیایی است که wise آن ها را رصد کرده بروی زمین قابل مشاهده هستند.

کوتوله ی Y سردترین عضو خانواده کوتوله ی قهوه ای است که گاهی این ستاره گان به عنوان شکست خورده نامیده می شوند.آنها دارای پایین ترین فشردگی در جرم فیوز اتمهای خود هستند در نتیجه سوختن آنها مانند خورشید ما که میلیاردها سال طول می کشد پیوسته نیست و این اشیا با گذشت زمان زرد و کمرنگ می شوند.تا زمانی که مقدار کمی از نور باقی مانده آنها در طول موج قرمز منتشر شود.
توضیح عکس کاوشگر ناسا با استفاده از مادون قرمز موفق به کشف این کوتوله شد نقطه سبز در مرکز تصویر مربوط به کوتوله Y است.

ستاره شناسان مطالعه کوتوله ی قهوه ای را برای درک بهترستارگان و ساختار جو در بیرون از منظومه شمسی انجام می دهند.جو کوتوله قهوه ای مانند اشیایی است که مانند سیارات گازی غول پیکر مانند مشتری هستند.

تا کنون wise صد کوتوله قهوی ای جدید را نشان داده است و انتظار می رود دانشمندان به برسی بیشتر داده های wise بپردازنداین تلسکوپ پیشرفته ترین برسی آسمان را تاکنون انجام داده است.از ژانویه 2010 تا فوریه 2011 اسکن تمام اشیا موجود در آسمان یک و نیم برابر بیشتر شده است.

از صد کوتوله قهوه ای شش کوتوله به عنوان کوتوله Y خنک نامگذاری شده است.یکی از کوتوله های Y قهوه ای به نام WISE 1828+2650,سرترین کوتوله قهوه ای است که با دمای کولر برابر است و دمای آن از دمای اتاق کمتر و براب 25 درجه سانتیگراد است.

پاتریک دیو عضو تیم wise در پردازش اشعه مادون قرمز و مرکز تجذیه و تحلیل موسسه ی انرژی کالیفرنیا :کوتوله ی قهوه ای ما قبل از کشف شدن سوخته بود و بیشتر شبیه به درجه حرارت فر شما بود درجه حرارت کوتوله y از درجه حرارت آشپزخانه به نقاط سرد خانواده تبدیل شده است.

کوتوله ی Y در همسایگی ما و 40 سال نوری از ما فاصله دارد و نه سال نوری از WISE 1541-2250 فاصله دارد و ممکن است هفتمین ستاره نزدیک به سیستم Ross 154 باشد.نزدیک ترین ستاره به منظومه شمسی ما سیستم ستاره ای Proxima (قنطروس)است که چهار سال نوری با ما فاصله دارد.

تصویر انواع مختلف کوتوله های فضایی و مقایسه آنها از لحاظ دما کوشینگ گفت پیدا کردن کوتوله ی قهوه ای در نزدیکی خورشید ما مانند پیدا کردن خانه ای در ملک خود ماست که ما از آن خبر نداشتیم این هیجان را به ما داد که ما هنوز همسایگانی داشتیم که هنوز از آنها اطلاع نداشتیم wise ممکن است یک کوتوله قهوه ای نزدیکتر و نزدیکتر به ما را نیز کشف کند.

هنگای که تیم wise کاندیدای شناسایی کوتوله قهوه ای شدند تلسکوپ Spitzer ناسا را به دلیل نازک بودن به لیستشان اضافه کردند در برخی از قوی ترین تلسکوپ ها بروی زمین نور اشیا را شکافته و به دنبال نشانه هایی از تماس مولکول ها با آب متان و احتمالا آمونیاک می گردند.برای مشاهده سردترین کوتوله های Y از تلسکوپ هابل ناسا استفاده می شود.کوتوله ی y در مقایسه با تغیرات طیفی با کوتوله های قهوه ای دیگر مشخص می شود و نشان می دهد که دمای اتمسفر آنها پایین است.

تلسکوپ های زمینی ناسا برای مطالعه ی کوتوله های قرمز عبارت است از تلسکوپ مادون قرمز ناسا در بالای جزایر kea در هاوایی تلسکوپ دانشگاه صعنتی کالیفرنیا رصدخانه پالوما در نزدیکی سندیاگو تلسکوپ ماژلان در رصد خانه campus شیلی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر