با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۰ شهریور ۱۱, جمعه

تلسکوپ هابل ناسا نمایش بی سابقه ای از تولد ستاره ای که توسط توده گازی موسوم به جت احاطه شده بود ارائه داد.

شکل تولد ستاره ای به نامHerbing-haro را نشان می دهد که توسط گازهای درخشان و سردی به نام جت احاطه شده است.این توده 44000 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.

فیلمهای جدید ایجاد شده ناشی از تصاویر جمعاوری شده سالهای قبل توسط تلسکوپ هابل ناسا روند تولد ستاره ای پر انرژِی از گاز درخشان را فاش ساخت این کشف درنوع خود بی نظیر و برای اولین بار بوده است.

جت ها یک محصول محصول جانبی تشکیل شده از گازهایی هستند به بصورت یک پارچه در اطراف ستاره های تازه متولد شده بوجود می آیند.و توانایی شکلیک کردن با سرعت مافوق صوت صد مایل در ثانیه در جهت مخالف فضا را دارند.

این سرنخ اطلاعات جدید در مورد مراحل نهایی تولد یک ستاره و اینکه خورشید 5/4 میلیارد سال قبل چگونه بوجود آمد را می دهد.

یک تیم از دانشمندان به رهبری Patrick Hartigan ستاره شناس از دانشگاه رایس هوستون تگزاس برای جمعاوری تصاویر با کیفیت با استفاده از هابل زیاد برای یک دوره 14 ساله از مراحل تولد سه ستاره جوان دست به کار شده اند.


پیش از این جزئیات تولد یک ستاره با جتی که شامل گازهای روشن و سرد باشد دیده نشده بود.

Patrick Hartigan:اشاره می کند:ما برای اولین بار می توانیم مشاهده کنیم که چگونه یک جت با محیط اطراف خود ارتباط بر قرار کرده است و چگونه ستاره های جوان تخت تاثیر محیطی که در اطراف آنها قرار دارند شکل می گیرند.

جت ها فعالیت و مدت عمر کوتاهی دارند و فقط 100,000 سال از مراحل تولد یک ستاره را شامل می شوند ستاره شناسان دقیقا نمی دانند جت ها چه نقی در شکلگیری ستاره گان دارند ولی به نظر می رسد در میدان مغناطیسی ستاره نقش دارند.و باعث جلوگیری ریزش بیش از حد مواد ستاره در چرخش زاویه ای آن می شوندو باعث می شوند یک ستاره بطور متراکم تشکیل شود.

نتایج تحقیقات Patrick Hartigan و همکارانش در شماره 20 جولای 2011 از مجله اختر فیزیک

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر