با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۴ آذر ۲۸, شنبه

یک سیاهچاله تا چه اندازه می تواند رشد بکند؟

سیاهچاله های مرکز کهکشان ها قبل از اینکه دیسک گازی آنها وابسته به خودشان را از دست بدهند می توانند تا پنجاه میلیارد برابر جرم خورشید متورم شوند .
پروفسور آندرو کینگ از  دپارتمان فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه لستر می گویدسیاهچاله های مرکز کهکشان در اطراف خود نواحی دارند که گاز به دیسک های در حال چرخش ته نشین بشود.
این گاز می تواند انرژی خود را به داخل سیاهچاله بریزد و آن را تغذیه بکند اما حلقه ها خود بی ثبات و مستعد به ریخته شدن به درون ستاره ها می شوند.
پروفسور کینگ محاسبه کرد که سیاهچاله های بزرگ یک دیسک در حال تشکیل را در لبه خود نگه خواهند داشت،که در آینده رقمی حدود 50 میلیارد برابر جرم خورشید را خواهند داشت.
مطالعات پیشنهاد می دهد که رشد سیاهچاله بدون دیسک متوقف خواهد شد به این معنی که جرم 50 میلیارد برابر خورشید بیشترین مقدار خواهد بود.تنها راهی که آن می تواند بزرگتر بشود این است که به درون یک سیاهچاله بزرگتر سقوط بکند و با آن ادغام شود.
پروفسور کینگ گفت اهمیت اکتشاف این است که ستاره شناسان سیاهچاله ای را با حداکثر مقدار گاز ،با مشاهده مقدار زیادی اشعه ساطع شده از حلقه احاطه شده توسط گاز یافتندمحدودیت جرم آن به این معنی است که نمی تواند جرمی بزرگتر را از آن را بگیرد که ما می دانیم زیرا آنجا نباید یک حلقه نورانی وجود داشته باشد.
وجود سیاهچاله های بزرگتر امکان پذیر است مثلا یک سیاهچاله با حداکثر جرم می تواند با یک سیاهچاله بزرگتر ادغام بشود و یک سیاهچاله بزرگتر از سیاهچاله های کنونی را بسازد،اما هیچ نوری نباید در این ادغام تولید بشود،و ادغام بزرگتر سیاهچاله ها نمی تواند دیسک گازی درخشان را منجر بشود.
با این حال یک احتمال دیگر برای تشخیص آن از راهای دیگر وجود دارد مثلا به وسیله اثر لنز گرانی نور اشعه خم بشود و یا شاید در آینده با استفاده از امواج گرانشی ساطع شده از ادغام آنها که در نظریه نسبیت عمومی پیش بینی بشوند بتوان آنها را تشخیص داد.


منبع astronomynow.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر