با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ دی ۲, سه‌شنبه

نزدیک 2000 سیاره خارج از منظومه شمسی ما تا به امروز شناخته شده اند.چه هر یک از این سیاره ها میزبان زندگی باشند به تعدادی از معیارها بستگی دارد.در این میان دانشمندان تصور می کردند،انحراف زاویه ای سیاره از نسبت محور چرخش به دور ستاره،شیب شدید تری داشته باشد،سیاره کمتر میزبان حیات باشد.
دانشمندان دانشگاه ام آی تی در یافته اند که حتی یک سیاره با انحراف بالا،  با محور افقی نزدیک،  می تواند پتانسیل حیات را تا زمانی که سیاره بطور کامل از اقیانوس پوشیده شده باشد پشتیبانی بکند،در واقع حتی یک اقیانوس کم عمق با عمق در حدود پنجاه متر، به اندازه کافی برای نگه داشتن دمای بطور  میانگین در حدود شصت درجه فارنهایت در طول یک سال  سیاره مناسب خواهد بود.
دیوید فریرا،یک محقق و دانشمند گیشین دپارتمان زمین،  اتمسفر و سیاره ای گفت:در مقابل آن یک سیاره با انحراف بالا نسبتا مفرط به نظر می رسد:زمانی که سیاره به دور ستاره اش می چرخد،انحراف در یک گوشه آن،مانند قطب شمال ،شش ماه بطور مداوم نور خورشید و شش ماه تاریکی شب را تجربه خواهد کرد.
انتظار این است که سیاره قابل سکونت نخواهد بود:در اساس یا می جوشد یا منجمد می شود،که واقعا برای زندگی سخت خواهد بود.فریرا، که در حال حاضر یک مدرس دانشگاه، در دانشگاه ریدینگ، در انگلستان. است گفت:ما فهمیدیم که اندوخته اقیانوس در طول تابستان گرم خواهد شد و و در زمستان به آن باز خواهد گردید،  بنابراین هنوز مقداری، ملایم خواهد بود،  حتی در وسط سرمای قطب شب،  بنابر این در این جست و جو برتی سیارات فراخورشیدی قابل سکونت، در حال حاضر ما می گوییم بدون تخفیف سیارات با چرخش بالا برای حیات نامناسب هستند.
فریرا و همکارانش با استفاده از یک مدل توسعه یافته بر اساس شبیه سازی با انحراف بالای چرخش"سیارات آبی"هم اندازه زمین با فاصله شبیه به فاصله زمین از خورشید، که بطور کامل از آب پوشیده شده باشد در دانشگاه ام آی تی، استفاده کردند.این مدل سه بعدی برای شبیه سازی گردش در میان اتمسفر و اقیانوس، و یخ دریا بود،با توجه به محاسبه تاثیرات باد و گردش دما به عمق سه هزار متر اقیانوس قار گرفت.برای، مقایسه،  محققان همچنین مدل اتمفسقر را با حرکت ساده"باتلاقی"اقیانوس در عمق 200 و 50 و 10 متری همراه ساختند.
محققان از جزئیات مدل برای شبیه سازی یک سیاره در 23 درجه(مانند زمین) و 54 درجه و 90 درجه استفاده کردند.
برای یک سیاره با یک شیب شدید نود درجه،آنها دریافتند که یک اقیانوس جهانی حتی با عمق کمتر از 50 متر به اندازه کافی انرژی خورشید را در تابستان جذب و آن را در زمستان برای حفظ آب و هوای ملایم به اتمسفر بازخواهد گرداند.در نتیجه سیاره در کل یک درجه حرارت را مانند بهار در طول سال تجربه خواهد نمود.
فریرا گفت ما انتظار داشتیم که اگر شما یک اقیانوس در داخل سیاره قرار دهید،کمی قابل سکونت تر باشد،  اما نه تا این درجه،  این واقعا شگفت انگیز است که درجه قطب ها هنوز قابل سکونت است.
بطور کلی،  تیم مشاهده کرد که حیات می تواند در شیب شدید یک سیاره آبی رشد کند، اما تنها در یک نقطه.در شبیه سازی ها با عمق اقیانوس کم فریرا یافت که عمق دهه متری آب برای تنظیم آب و هوای یک سیاره با انحراف بالا کافی نخواهد بود، در عوض سیاره یک اثر فرار را تجربه خواهد نمود.به محض این که مقداری یخ شکل بگیرد، بطور سریع به قسمت تاریک سیاره گسترش خواهد یافت.حتی زمانی که به سمت خورشید می چرخد با توجه به گفته  فریرا این مقداری دیر خواهد بود و ورق های عظیم یخ اشعه های خورشید را متعکس خواهند نمود، که به یخ ادامه خواهد داد که به قسمت های تازه تاریک شده گسترش یابد و در نهایت سطح سیاره را بپوشاند.
تعدادی از مردم فکر می کنند که یک سیاره بت انحراف بسیار بزرگ می تواند یخ را فقط در اطراف خط استوا داشته باشد و قطب ها گرم خواهد بود،  فریرا گفت:اما ما یافته ایم که هیچ حالت میانی در کار نیست.اگر اقیانوس بسیار کوچک باشد، سیاره ممکن است تبدیل به یک گلوله برفی بشود و بدیهی است بعدا قابل سکونت نخواهد بود.
 منبع dailygalaxy.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر