با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ آبان ۱۹, دوشنبه

هابل یک همسایه بسیار غنی از کهکشان ها را نشان می دهد!

این تصویر جدید هابل یک خوشه غنی کهکشانی بین صورت فلکی لئو و گیسو را نشان می دهد که در دو میلیون سال نوری زمین قرار دارد.این تصویر توسط یک کهکشان بزرگ بیضوی شکل بنام MCG+04-28-097 احاطه شده است که هاله ای از ستاره هایی که به طول 6.5 میلیون سال نوری را دارد احاطه شده است.
هابیل 1413 قسمتی از کاتالوگ هابیل,یک مجموعه از 4000 هزار خوشه غنی نسبتا نزدیک به زمین(از دیدگاه کیهانی کمتر از سه میلیارد سال نوری) است.-خوشه ها با تعداد بزرگی از کهکشان ها میزبان پر شده اند.Abell 1413  بیشتر از 300 خوشه کهکشانی را در کنار هم نگه داشته است.
تعامل قوی بین این کهکشان ها سبب می شود که ماده در درون کهکشان با درجه حرارت بالا تقریبا 100 میلیون درجه گرم شود به همین دلیل خوشه اشعه ایکس قوی از خود ساطخ می کند.
خمیدگی تصویر می تواند ناشی از اثرات لنز گرانشی باشد.تصویر توسط نور مرئیی و مادون قرمز با میدان عریض دوربین پیشرفته هابل گرفته شده است.یک نسخه از این تصویر در گنجینه هابل مخفی نگه داشته شده است.
کهکشان های مرکزی خوشه بسیار بیضوی هستند در حالی که کهکشان های اطراف خوشه کروی هستند.
اثر لنز گرانشی زمانی رخ می دهد که گرانش شدید خوشه فضا و زمان اطراف را خم کند و آن سبب طیف وسیع و زیبایی از پدیده های نوری برای کهکشان های اطراف در زمینه می شود.


منبع spacetelecope.org

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر