با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ مهر ۱۷, پنجشنبه

یک جسم شگفت انگیز از ترکیب یک غول قرمز و ستاره نترونی کشف شد!

منبع dailygalaxy.com
ترجمه رامین فخاری - Ramin Fakhari
در یک کشف جدید دانشندان برای اولین بار از یک ستاره ای که در 1975 توسط  کیپ ثورن و ستاره شناس آنا زیتکو کشف شده بود تشخیص دادندکه این جسم ترکیبی از غول قرمز و ستاره نترونی که سطحی شبیه به یک ابرغول قرمز معمولی را همانند بتلگئوس  در صورت فلکی جبار دارد است ولی آنها در اثر شیمیایی که در نتیجه فعالیت های شیمیایی درون ستاره ای صورت گرفته است متفاوت هستند.
بتلگئوس یکی از بزرگترین ستاره های شناخته شده است که دوره چرخشی به اندازه ژوپیتر دارد توسط یک سحابی احاطه شده است که بسیار از غول قرمز خودش بزرگتر است و در حدود 60 میلیون کیلومتری از سطح ستاره اش-در حدود چهارصد برابر فاصله زمین از خورشید  امتداد داه شده است.ابر وغول های قرمز شبیه بتلگئوس یکی از آخرین مراحل زندگی ستاره های پرجرم هستند که در اندازه گسترش یافته اند و ماده را با سرعت فوق العاده بالا در فضا پخش کرده اند.این ابر غول مقدار بزرگی از ماده را که با جرم خورشید برابر است در فاصله ده هزار سال نوری فضا افکنده است.
TŻOs  ها از طریق برهمکنش دو ستاره پرچرم یک ستاره ابرغول و یک ستاره نترونی در طی یک انفجار ابر نواختری در یک سیستم دوتایی نزدیک شکل گرفته اند.در حالی که مکانیسم دقیق آن نامشخص است اما تئوری رایج پیشنهاد می دهد که در طول برهمکنش یا تعامل تکاملی این دو ستاره ابر غول قرمز ضرورتا ستاره نترونی را  درون هسته غول سرخ فرو برده است.
در حالی که ابرغول های سرخ معمولی انرژی خود را از همجوشی هسته ای در درون هسته هایشان استخراج می کنند، TZO ها با استفاده فعالیت های غیر عادی از جذب ستاره نترونی در هسته نیرو می گیرند.کشف این ZTO شواهدی از مدل استاندارد قبلی فضای بین ستاره ای که قبلا توسط اختر شناسان تشخیص داده نشده بود را فراهم می کند.
ستاره شناسان این کشف را با تلسکوپ  6.5 متری Magellan Clay در لاس کامپاناس شیلی انجام دادند.آنها طیف نور ساطع شده آشکار شده از ابرغول قرمز را مورد برسی قرار دادند که می گفت عناصری وجود دارند.زمانی که آشکارگر طیف یک ستاره مخصوص بنام HV 2112 را در یک ابر ماژالانی کوچک را برای اولین بار نمایش داد ناظران از ویژگی های غیر معمول ان بسیار شگفت زده شدند.
وقتی امیلی لیوسگو از دانشگاه کلرادو بولدر و همکارانش از نزدیک به خطوط ظریف آشکارگر نگاه کردند متوجه شدند که شامل روبیدیوم و لیتیوم و مولیبدن است.تحقیقات گذشته فرآیند های طبیعی ستاره ای را که می تواند هر کدام از این عناصر را ایجاد کند نشان می داد ولی فراوانی بالای این ماده در درجه حرارت معمولی ابرغول قرمز یک اثر منحصر به فرد از TZO ها است.
امیلی گفت این اشیا شگفت انگیز هستند زیرا یک مدل کاملا جدید را از فضای بین ستاره ای نشان می دهند که کار می کند.همچنین در این فضای داخلی دانشمندان روش جدیدی از شکل گیری عناصر سنگین در جهان را یافته اند.شما این را شنیده اید که همه چیز از ستاره ها درست شده است.در داخل این ستاره ها شاید روش جدیدی را برای شکل گیری برخی از آنها داشته باشیم.
این مطالعه برای چاپ در باشگاه ماهانه انجمن نجوم سلطنتی پذیرفته شده است.
یکی از دانشمندان گروه گفت:من بسیار خوشحال هستم که مشاهدات تئوری های نظری ما را تایید کرده است.ما مدلی از ستاره ها با هسته ای از ستاره های نترونی را پیشنهاد دادیم که مردم قادر به رد کار ما نبودند.اگر تئوری بنامیم اش آزمایش های تجربی دیر یا زود آن را نشان خوهد داد.بنابر این ماده ای که از گروهی امیدوار کنند از ستاره ها در زمان پیشرفت پروژه تشخیص داده شد.
تیم به این موضوع با دقت اشاره کرد که ستاره HV 2112  برخی از ویژگی های شیمیایی را که مقداری با مدل های تئووری مطابقت نداشت نشان می داد.این به این معنی است که یافته ها دارای برخی تناقضات جزئی با مدل های پیش بینی شده است.اما پیش بینی های نظری مقداری قدیمی هستند و بسیار پیش رفته تر از تئوری های بعدی انها هستند.دانشمندا امیدوار هستند که کشف آنها یک کار اضافی در جهت تئوری های نظری باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر