با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ مهر ۲۲, سه‌شنبه

توده های فیروزه در درون یک ابر ماژالانی بزرگ

ترجمه رامین فخاری - Ramin Fakhari
منبع Hubble Space Telescope
توده های درخشانی که در این تصویر مشاهده می شوند یاد آور صحنه های زیر آب هستند،با جریان های فیروزه ای رنگی و کرانه های سحابی هایی که به اطراف ختم می شوند.
در هر حال آنجا اکسیژنی وجود ندارد،تصویر قسمتی از یک ابرماژالانی بزرگ را نشان می دهد،یک کهکشان همسایه که به دور کهکشان ما می چرخد و به نظر می رسد یک لکه تیره در آسمان ماست.تلسکوپ فضایی هابل چندین بار درون این کهکشان را مشاهده کرده است.تصویر ابرهای چرخان از گاز تیره و ستارگان درخشان را نشان می دهد.
تصویر قسمتی از حومه سحابی رتیل را نشان می دهد.این سحابی زیبا با استفاده از LMC مکان یابی شده است یک هدف مکرر برای هابل است.
در بیشتر تصویر LMC رنگها کاملا متفاوت هستند.این به این دلیل است که در این تصویر جدید از مجموعه فیلتر های جدیدی استفاده شده است.فیلتر R که نور قرمز را انتخاب می کند،توسط یک فیلتر که به نورهای نزدیک به مادون قرمز اجازه می دهد جایگزین شده است.در تصاویر سنتی گاز هیدروژن به رنگ صورتی به نظر می رسد،برای اینکه در مادون قرمز روشنتر می درخشد.در هر حال دیگر خطوط تابش برجسته به رنگ آبی و سبز نشان داده شده است.
این داده ها بخشی از پروژه آرشیو موازی محض(APPP)پروژه ای که 1000 تصویر گرفته شده هابل با میدان دوربین  Planetary Camera 2 با هم جمع می کند است که با استفاده از دیگر ابزار های هابل بدست آمده است.بیشتر این داده ها در پروژه ای تواند برای مطالعه یک محدوده از موضوعات نجومی از جمله لنز گرانشی و برش کیهانی،کاوش شکل گیری ستاره های دور کهکشانی،مکمل مشاهدات در محدوده طول موجهای دیگر با داده های نوری ،برسی جمعیت ستاره از موجهای سنگین ستاره ای که به توده ها یا ستاره های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد.
سحابی رتیل یک سحابی بسیار درخشان با ستاره های انفجاری است که درخشان ترین جسم غیر ستاره ای کشف شده تا کنون است که در فاصله ۱۷۹ هزار سال نوری ما قرار دارد و عرضی به اندازه ۵۰۰ سال نوری را دارا می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر