با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ مهر ۱, سه‌شنبه

مشاهده امواج گرانشی با استفاده از پیش بینی نادیده شده در نسبیت انشتین

ترجمه رامین فخاری
منبع dailygalaxy.com
امواج گرانشی می توانند مانند امواج صوتی قبل از زلزله منتشر شوند.اما منابع لرزش ها در فضا رویداد های پر انرژی مانند ابرنواختر ها(انفجار ستارگان)سیستم های دوتایی ستاره های نوترونی یا ادغام سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی هستند.در حالی که دانشمندان برای مدت زیادی از وجود امواج گرانشی اطلاع داشتند،هرگز مشاهده مستقیم نداشتند ما تلاش می کردند تا آزمایشاتی را بروی زمین و فضا انجام بدهند.
دانشمندان نشان داده اند که این امواج گرانشی نامرئی ریز موج های در تار و پود فضا و زمان هستند که از طریق کائنات منتشر می شوند و با مشاهده ستاره ها دیده می شوند.مدل جدید پیشنهاد می کند که ستاره ها زمانی که یک موج گرانشی انرژی را از یک موج روشن تر جذب می کند نوسان هایی در چند فرکانس ایجاد می کنند که این موضوع درنظریه نسبیت انشتین در 1916 نادیده گرفته شده بود.
تشخیص امواج گرانشی به دلیل تعامل این امواج با ماده ضعیف است سخت بود.اما محققان مرکز هاروارد اسمیتسونین دانشگاه کلمبیا می گویند که امواج گرانشی بیش از آنکه قبلا تصور می شد می توانند بروی ماده تاثیر داشته باشند.
تطبیق مدل جدید ستاره های با نوسان و ارتعاش می گوید که فرکانس امواج گرانشی می تواند از انها عبور کنند و بعدا تشدید شوند و در مقدار زیادی از انرژی امواج جذب می کنند.
این شبیه این است که اگر شما یک چشمه با ارتعاشی در یک فرکانس مخصوص داشته باشید که  به فرکانس های مشابه برخورد کنید این نوسان را قوی تر می سازد.همان چیزی که در امواج گرانشی به کار می رود.اگر این ستاره ها یک ضربان بزرگ از انرژی را جذب کنند, آنها می توانند بطور موقت پمپاژ کنند و از حالت عادی تخلیه انرژی روزانه روشن تر باشند.این می تواند راه دیگری را برای دانشمندان برای مشاهده غیر مستقیم امواج گرانشی را فراهم کند.
شما می توانید ستاره ها را بعنوان میله های سنتور چوبی فرض کنید.همه آنها لرزشهایی با فرکانس ها متفاوت خواهند داشت.اگر دو سیاهچاله با هم دیگر ادغام شوند امواج گرانشی را در یک فرکانس خاص ساطع می کنند.شما فقط به یکی از تارهای سنتور در یک زمان ضربه می زنید.اما بخاطر پوسیدگی سیاهچاله ها آنها به همدیگر بسیار به هم نزدیک هستند.فرکانس امواج گرانشی تغیر می کند و شما به دنباله ای از نوت ضربه می زنید.بنا بر این احتمالا شما ستاره های بزرگ پر نوری را خواهید داد که در ابتدا به دنبال نت های کوچکتر و کوچکتر خواهند بود.
همچنین این کار یک روش متفاوت غیر مستقیم برای مشاهده امواج گرانشی را ارائه کرده است از منظر تشخیص امواج گرانشی در زمین و فضا و زمانی که فرکانس ستاره از جلوی یک منبع انرژی مانند ادغام شدن دو سیاهچاله عبور می کند آشکار سازنده یک کاهش شدت را در اندازه امواج گرانشی خواهد دید به مفهوم دیگر ستاره ها شامل خورشید خودمان می توانند از پس زمینه امواج گرانشی بگریزند.
شما معملا فکر می کنید که ستاره ها زمانی از چیزی فرار می کنند که راه دیگری نداشته باشند.
تصویر خوشه های ستاره ای باز M35 و NGC 2158. M35 را در بالا سمت چپ نشان می دهد که در نزدیکی 2800 سال نوری هستند و با عمر 150 میلیون سال نسبتا جوان هستند و در حدود 2500 ستاره را در بازه ای بین 30 سال نوری جای داده اند.NGC 2158 در سمت راست و پایین است و  NGC 2158 چهار برابر دورتر از M35 است و ده برابر قدیمی تر و بسیار فشرده تر از بیشتر ستاره هایی است که تقریبا در همان حجم از فضا قرار دارند.ستاره های جوان و آبی NGC 2158 خودشان را تخریب کرده اند و با ترک خوشه نور نور به وسیله ستاره های پیر تر و زرد تر احاطه شده است.

موج گرانشی از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد :
در فیزیک, موج گرانشی موجی است که توسط میدان گرانشی تولید می‌شود.. وجود این موج توسط آلبرت اینشتین و در سال ۱۹۱۶ از طریق نسبیت عام پیش‌بینی شد موج گرانشی به طور نظری انرژی تابش گرانشی را منتقل می‌کند. منابع موج‌های گرانشی قابل آشکارسازی شامل سیستم‌های ستاره دوتایی است که یکی از اعضای آن کوتوله سفید، ستاره نوترونی یا سیاه‌چاله باشد. وجود موج گرانشی یکی از عوارض ناوردایی لورنتز در نسببت عام است. همچنین این باعث می‌شود که سرعت برهمکنش‌های گرانشی محدود باشد اما در فیزیک کلاسیک اینگونه نیست. ردیابی امواج گرانشی در واقع دو نظریه مهم فیزیک و کیهان شناسی را ثابت کرده است، فرضیه نسبیت عام انشتین که حدود صد سال پیش (۱۹۱۶) ارائه شد و نظریه دیگری به نام نظریه تورم کیهانی که در دهه هشتاد میلادی مطرح شد. امواج گرانشی چین‌های ریزی در تارو پود هستی هستند، مثل امواجی که اقیانوس را درمی‌نوردند، این امواج گرانشی "ازلی" انرژی را در کیهان جابجا می‌کنند. این امواج از ۳۸۰ هزار سال پس از مهبانگ در پس‌زمینه کیهان در ترنم بوده‌اند، اما در طول این زمان طولانی از پلاسمایی بسیار داغ به امواجی بسیار سرد (سه درجه بالای صفر مطلق یعنی حدود منفی ۲۷۰ درجه) سرد و ضعیف شده‌اند. این امواج کاملاً همگون نیستند و مثل نور در همکنشی با الکترون‌ها و اتم‌ها پلاریزه (قطبی) می‌شوند.[ادامه در ویکی پدیا دانشنامه آزاد]

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر