با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ مرداد ۲, پنجشنبه

کهکشان های کوتوله درک ما را از چگونکی کار کردن کیهان به چالش می کشند.

در ابتدای سال 2013 دانشمندان کشف شگفت انگیزشان را که نصف کهکشان های کوتوله که به دور آندرومرا می چرخند در حال چرخش به دور یک صفحه بزرگ هستند رونمایی کردند.این صفحه دارای مقیاس بیشتر از یک میلیون سال نوری  ولی بسیار نازک و دارای عرض سه هزار سال نوری است.زمانی که دانشمندان آن را مشاهده کردند متوجه یک ارتباط قوی بین هماهنگی حرکات کهکشان های کوتوله شدند از روی این دانشمندان توانستند مقایسه کنند که این صفحات دایره ای شکل از حرکت کوتوله ها در سراسر کیهان وجود دارد و در پنجاه در صد کهکشان ها دیده می شود.این یک مساله بزرگ است که با فهم ما از مدل استاندارد کیهانی در تضاد است و درک ما را از چگونگی کار کیهان از جمله ماده تاریک به چالش می کشد.
ستار شناسان قبلا آندرومرا را مشاهده کرده بودند،در حالی که ستاره شناسان ایرانی در هزاران سال قبل اولین بار به آن اشاره کرده بودند،اما در چند دهه گذشته مطالعات درست جزئیات پان آندرومرای باستانی را بر آورد کرد.این پروژه که بنام پاناداس معروف است یک پروژه بزرگ بین سالهای 2008 تا 2011 بوده است که با استفاده از تلسکوپ فرانسه-کانادا هاوایی که در موناکو هاوایی واقع شده بود انجام شد.حالا دانششمدان داده های جمعاوری شده آن را آزمایش می کنند و این اولین دید وسیع از همسایه بزگ و نزدیک و همدم مان را در جهان به ما می دهد.
زمانی که دانشمندا به کهکشان های کوتوله اطراف آندرومرا نگاه کردند آنها تشخیص دادند که یافتن وزوز آنها در اطراف تصادفی است مانند وزوز زنبور ها در اطراف یک کندوی زنبور عسل بجای آن دانشمندان نصف اقمار آندرومرا را را یافتند که با هم به دور یک صفحه بزرگ می چرخیدند که بیشتر از یک میلیون سال نوری مقیاس داشت اما تنها در 30000 سال نوری متراکم شده بود.این کهکشان های کوتوله یک حلقه را به دور اندرومرا ایجاد کرده اند."این کاملا غیر قابل تشخیص بود-شانس تصادفی بودند آنها در کنار هم هیچ است این واقعا شگفت انگیز است.
کهکشان های بزرگ مانند آندرومرا و راه شیری خودمان مدت زمان زیادی با چرخیدن همراه با کهکشان های کوچکتر شناخته شده بودند.این کهکشان های کوچکتر که بطور جداگانه در هر جا از حدقلا ده تا صدها و هزاران بار کم نور تر از میزبان درخشان خود بودند.دانشمندان فکر کردند که مسیر طراحی شده به دور کهکشان های بزرگ به هر کهکشان کوچک دیگر بستگی دارد.برای چندین دهه ستاره شناسان از مدل های کامپیوتری برای پیش بینی اینکه چگونه کهکشان های کوتوله باید به دور کهکشان های بزرگتر بچرخند استفاده کردند و هر دفع به این نتیجه رسیدند که کهکشان های کوتوله باید بطور تصادفی در آسمان پراکنده شده باشند که این ترکیب در کیهان درست نبود آنها مشاهده کردند که کهکشان های کوتوله در یک صفحه به دور آندرومرا مرتب شده اند.
حالا دانشمندان انبوهی از این کوتوله ها را که در یک دیسک به دور یک کهکشان بزرگ مانند آندرومرا می چرخد یافته اند.این شبیه این است که در مورد چگونگی شکل گیری یا تکامل کهکشان ها باید چیزی آن را رهبری کرده باشد تا این ساختار عجیب و غریب و متصل به هم را طراحی کرده باشد.کهکشان های کوتوله بیشترین تعداد نوع کهکشان ها در جهان را دارا می باشند بنابر این درک اینکه چرا و چگونه این دیسک به دور کهکشان های بزرگ شکل گرفته انتظار می رود تا افق روشن جدیدی را در شکل گیری کهکشان نشان دهد.
این محققان باور دارند که جواب ها در فرآیند های فیزیکی ناشناخته ای که چگونه گاز در کهکشان شناور است حکم فرماست مخفی شده باشد.در حالی که هنوز هیچ مکانیسم شناخته شده ای که بتواند بگوید چرا کهکشان های کوتوله در درون صفحات نازک شناورند وجود ندارد.
تعدادی از متخصصین پیشنهاد های تندتری را ارائه می دهند شامل خم شدن و چرخاندن قوانین جاذبه و حرکت،پرت کردن قوانین به ظاهر پابرجای فیزیک که قابل به روز شدن هستند.یکی از دانشمندان گفت اگر مشاهدات از طبیعت ما را به منشا متمرکز کند ما ذهن بازتری برای اینکه علوم چیست خواهیم داشت.
کشف اینکه بسیاری از کهکشان های کوچکتر در سراسر کیهان به دور کهکشان های بزرگتر مانند زنبور ها تجمع نکرده اند و به دور دیسک مانندی در حال رقص هستند درک ما را از اینکه چگونه کیهان شکل می گیرد و تکامل می یابد به چالش می کشد.این یافته ها توسط گروهی از دانشمندان بین المللی امروز در مجله نیچر منتشر شده است.
کیهان شامل میلیاردها کهکشان ست تعدادی مانند راه شیری بزرگ هستند و شمال میلیاردها ستاره هستند.بیشتر کهکشان ها در هر حال کوتوله هستند و بسیار کوچکتر هستند و فقط چند میلیون ستاره دارند.
برای دهه ها ستاره شناسان از مدل های کامپیوتری برای پیش بینی چگونگی اینکه این کهکشان های کوچک باید به دور کهکشان های بزرگ بچرخند استفاده کردند آنها همیشه می یافتند که این پراکندگی باید تصادفی باشد.
این کشف از آندرومرا با انتظارت مواف نبود و دانشمندان احساس می کنند که مجبورند تا کاوش کنند تا حقیقت بقیه کهکشان ها را در کیهان بیابند.
با استفاده از نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون یک منبع قابل توجه از تصاویر رنگی و نقشه های 3D که بیش از یک سوم آسمان را پوشش می دهد دانشمندان خواص هزاران کهکشان نزدیک را تشریح کردند.
دانشمندان شگفت زده شده اند که نسب زیادی از قمرهای کهکشان ها اگر در قسمت مخالف کهکشان میزبانشان قرار گرفته باشند مخالف جهت سرعت و شتاب هستند.

منبع Dailygalaxy.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر