با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۱, پنجشنبه

دو سیاهچاله یک خوشه کروی را با سرعت دو میلیون مایل بر ساعت پرتاب کردند

کهکشان بیضوی بسیار بزرگی بنام M87 جرمی معادل شش تریلیون خورشید را دارد که آن را به یکی از بزرگترین کهکشان های جهان مبدل می سازد.که یک خوشه ستاره با سرعت دو میلیون مایل بر ساعت از آن خارج شده است.

اخیرا یک خوشه ستاره ای با سرعت بالا که HVGC-1 نام گرفت در یک سفر سریع به هیچ جا است.سرنوشت آن رانده شدن بین کهکشان ها برای همیشه است.
کشف HVGC-1نشان می دهد که هسته M87 نه یکی بلکه دو سیاهچاله بزرگ دارد که باید نتیجه یک برخورد بزرگ بین دوکهکشان و ادغام آنها به یک کهکشان غول پیکر باشد که این سرنوشت در چند میلیارد سال آینده برای کهکشان راه شیری و آندرومرا رخ خواهد داد و انها را تبدیل به یک کهکشان بیضوی شکل خواهد کرد.
ستاره شناسان قبلا ستارهای را یافته بود که در حاا فرار بودند ولی این اولین بار است که ستاره هایی که از خوشه ها بگریزند را یافت اند.
کلمه "HVGC"مخفف خوشه کروی با سرعت بالا است خوشه های کروی یادگاری از دنیای اولیه هستند.این گروه بندی ها حاوی هزاران ستاره قدیمی به شکل یک گوی در فاصله چند ده سال نوری از هم می باشند.کهکشان سال نوری حاوی 150 خوشه کروی است ولی کهکشان M87 دارای هزاران گوی می باشد.
از آن زمان که ستاره شناسان HVGC - 1 را کشف کردند سالها برای مطالعه فضای اطراف آ صرف کردند و کهکشان ها و خوشه های کروی را با رنگهای مختلف از هم جدا کردند و با استفاد از ر تلسکوپ MMT در آریزونا به بری جزئیات خوشه های کروی پرداختند ولی تفاوت ای خوشه کروی سرعت بسیار شگفت انگیز آن بود و دانشمندان انتظار نداشتند چیزی با این سرعت بالارا بیابند.

ستاره شناسان معتقد هستند سرعت زیاد M87 مربوط به داشتن یک جفت سیاهچاله سنگین در هسته آن است و خوش ستاره ای نزدیک جفت سیاهچاله ها سرگردان است و بسیاری از ستاره ای بیرونی آن خاموش شده اند اما هسته متراکم از خوشه ستاره ای دست نخورده باقی مانده است.دو سیاهاله مانند تیر کمان عمل می کنند و خوشه های کروی را با سرعت بالا به دوردست پرتاب می کنند.
HVGC - 1 با سرعت بسیار بالا حرکت می کند و محکوم به فرار از M87 است در حال حاضر کهکشان را ترک کرده است و به فضای بین ستاره ای وارد شده است.

منبع : dailygalaxy.com

۱ نظر:

  1. ترجمت بازم ایراد داره ! خودت یه بار متنو بخون ! ولی از قبل بهتر شده !

    پاسخحذف