با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۳ فروردین ۲۱, پنجشنبه

یک کهکشان مرده که فسیلی از جهان اولیه است در اطراف راه شیری مشاهده شد!

سیزده میلیارد سال قبل جهان ما تاریک بود و هیچ کهکشانی وجود نداشت آنجا تنها هیدروژنی بود که از انفجار بزرگ باقی مانده بود.این جهان اولیه گرم و یونیزه بود و زمانی که گسترش یافت سرد شد.و 380 هزار سال بعد از بیگ بنگ پروتون ها با الکترون ها ادغام شدند و اتم های هیدروژن را به وجود آوردند که بلوک های نور بودند.
زمانی که ستاره ها و کهکشانها نورشان را به تازگی در فضا منتشر کردند نور توانست که از طریق فضا آزادانه حرکت کند.و در این زمان شگفت انگیز اولین ستاره ها مشتعل شدند و اشعه انها به درون اتم ها و یون های گازهای اطراف منتقل شد.این مرحله از تاریخ بنام عصر بازیونیده‌شدن معروف است و به بسیاری از پرسش های بنیانی پاسخ داده نشده در کیهان شناسی مرتبط است.
یک کهکشان کوتوله بنام Segue 1 به دور منظومه شمسی در حال چرخش است که می تواند یک فسیل از کیهان اولیه باشد که برای ما باقی مانده است بر اساس یک تحقیق به رهبری آنا فریب از ماساچوست با جمعاوری اطلاعات از ترکیب شش عنصر درخشان و  تلسکوپ ماژلان لاس کمپوس رصدخانه ای در شیلی و رصدخانه کک در هاوایی این  موضوع را تایید می کند.
این اندازه گیری ها در مقاله ای در مجله اختر فیزیک تایید شده است که نشان می دهد که این ستاره ها بطور عمده از هیدروژن و هیلیوم ساخته شده است و شامل مقدار از سایر مواد مانند اهن است که هی کهکشان مورد مطالعه دیگر مقدار کمی از این عناصر سنگین را نگه داشته بود Segue 1 حدقلا یک کهکشان شیمیایی تکامل یافته است یاد آوری می کنیم که تکامل آن سیزده میلیارد سال قبل متوقف شد.
 Segue 1 بطور مسخره ای بدون فلز است دانشمندان گمان می کنند حدقلا یک جفت از نوادگان ستاره های اولیه برای اولین بار در جهان منفجر شده باشند.این ستاره یکی از ستاره هایی است که بسیار کم غنی شده است به این معنی است که واقعا سریع تشکیل شده است.اگر با ستاره های کم جرم دیگر تشکیل می شد آنها با هم ادغام می شدند.سوال اینجاست که چرا متوقف شد؟جمیز بوک اختر فیزیکدان می گوید یککهکشان مانند این باید قادر به ایجاد میلیون ها ستاره باشد ولی این نتوانست.
شاید این کهکشان در مسیرش برای شکل گیری دسته ای از ستاره ها قرار داشت ولی بازیونیده‌شدن فعال شد و شکل گیری همه ستاره ها را از بین بود همچنین این می تواند توضیح دهد چرا شکل گیری ستاره ها مدت زمان کمی به طول انجامید.
این برای ماقابل مشاهده نیست اما بازیونیده‌شدن خودش این را انجام می دهد شاید احتمال های دیگری هم باشد.
این مطالعات بسیار جالب است و ما می دانیم که کهکشانهای کوچک می توانند شکل بگیرند.
ستاره شنا بس ویلیام از دانشگاه هاروارد گفت:کهکشان ها می توانند مثل  Segue 1  شکل بگیرند وزمانی که آنها شکل می گیرند بزرگتر شوند و جای بیشتری بگیرند.این احتمال وجود دارد اما Segue 1 یکی از کهکشان های بزرگ بود و بیشتر ستاره هایش را از دست داد.شاید اختلالات منظومه شمسی باعث این بود.کمبود شدید ماده در ستاره های ان کهکشان بوجود دارد حدس زده می شود در اندازه مشابه خودش شکل گرفته شود برای اینکه بعید است اختلالات تنها باعث شده باشد ستاره های غنی آن را ترک کنند.
این کهکشان بسیار کم نور است و از کهکشان راه شیری قابل تشخیص است دوبیست کهکشان ماننداین می تواند در اطراف کهکشان ما وجود داشته باشد.

مجموعه کم نوری از 1000 ستاره به دور کهکشان راه شیری در حال چرخش هستند که شامل Segue 1 و Segue 2 می شوند.
تصویر بالا نشان می دهد که  پیش بینی استاندارد  برای توزیع ماده تاریک در حدود یک میلیون سال نوری از کههکشان راه شیری است.که این توده های کوچک از ماده تاریک را هاله می نامند و مشاهدات از کهکشان بسیار کم نور Segue 2 نشان می دهد که باید در یک هاله کوچک ساکن باشد.
منبع : dailygalaxy.com

۱ نظر:

  1. دوست عزیز مطلب یکبار دیگر بخوان ! کهکشان مرده بدور منظومه شمسیست یا کهکشان راه شیری

    پاسخحذف