با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ اسفند ۲۵, یکشنبه

کشف بزرگترین ستاره فراغول زرد با اندازه 1300 برابر خورشید!

یک تیم بین المللی از دانشمندان با استفاده از مادون قرمز تسکوپ ESO's یک ستاره بزرگ زرد را که انتظار می رود مقیاس 1300 برابر بزرگتراز خورشید را داشته باشد را یافتند.این بزرگترین ستاره غول زرد شناخته شده و یکی از ده ستاره بزرگ شناخته شده 50 در صد از معروف ترین ستاره سرخ غول پیکر شناخته شده است.
مشاهدات جدید نشان می دهد ستاره یک جفت خیلی نزدیک دارد که واقعا شگفت انگیز است.این دو ستاره بسیار نزدیک هستند.دوستاره بسیار به هم نزدیک هستند طوری که همدیگر را لمس می کنند و کل سیستم به یک بادام زمینی غولپیکر شباهت دارد.
ستاره شناسان با داده ها تکنوئیکی ایجاد کردند که تداخل نام دارد که نور جمع ده را از تلکسوپ بزرگ به اندازه 140 متر ایجاد کردند.نتایج جدید تیم مطالعات را بر انگیخت تا مشاهدات قدیمی از ستاره پوشای این ستاره را در بیشتر از شصت سال قبل برسی کنند تا ببینند در گذشته چه رفتاری داشته است.
غول های زرد بسیار نادر هستند و تنها ده تا یا بیشتر در کیهان شناخته شده اند.بهترین مثال شناخته شده Rho Cassiopeiaeاست.آنها بین بزرترین و روشت ترین ستاره های شناخته شده هتند و در مرحله ای از زندگی قرار دارند که ثابت نیستند و سریع تغیر می کنندبا توجه به این بی ثباتی غل های زرد ماده را از خود به بیرون خارج می کنند.یک یک اتمسفر مدید به دور ستاره تشکیل می دهد.
با وجود این فاصله زیاد نزدیک به 12000 سال نوری از زمین شی می تواند با چشم غیر مسلح قابل مشاده است در طول چهل سال اخیر بزرتر شده و تکامل پیدا کرده است.و در حال حاضر تکامل آن به این عمل گرفتار شده است.تنها مقدار کمی از ستاره ها به این مرحله کوتاه رفتار می شوند در این مرحله یک تغیر چشمگیر در درجه حرارت رخ می دهد و باعث سریعتر شدن تکامل آن می شود.با تجزیه و تحلیل داده ها از تغیر نور ستاره و استفاده از مشاهدات قبلی دانشمندان تایید کردند که این یک سیستم دوتایی است که بخش کوچکتر در جلو و قسم بزرگتر در عقب می چرخد. HR 5171 هر 1300 روز یک بار به دور همدم خود می چرخد و همدم کوچکترش کمی گرمتر است و درجه حرارت سطحی آن 5000 درجه است.
داشمندان به این نتیجه رسیدند که همدم ستاره تاثیر مهمی در سرنوشت آن داشته برای مثال برهنه کردن لایه های بیرونی و تغیر در تکامل آن را باعث می شود.این کشف جدید نقش مهمی بری درک فرآیندهای تکامل ستاره های سنگین را دارد.
 فراغول زرد (به انگلیسی: Yellow Hypergiant) عموماً به ستارگان پرجرم فراغولی گفته می‌شود که جوی حجیم دارند. فراغول‌های زرد می‌توانند در رده‌های طیفی از A تا K قرار داشته باشند. رو ذات الکرسی در صورت فلکی ذات الکرسی یک فراغول زرد است.این ستاره ها جرمی معادل 20-50 برابر خورشید را دارند.در فاصله چندهزار سال نوری این ستاره ها حیات تشکیل نمی شود.بسیاری از این ستاره ها ممکن اسب بصورت ابرنواختر منفجر شوند یا بصورت غول آبی در بیاییند.

منبع : dailygalaxy.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر