با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ بهمن ۱۹, شنبه

یک سیستم بزرگ از سیارات فراخورشیدی که به دور یک ستاره جوان می چرخند کشف شد.

یک تیم ژاپنی از ستاره شناسان در ژانویه 2014 شواهد محکمی از شکل گیری یک سیستم بزرگ سیاره ای به دور یک ستاره جوان با استفاده از تلسکوپ آتاکاما بدست آورد.
این شواهد دگر گون شده بر تئوری های شکل گیری سیارات تاکید می کند و سرنخی متفاوت از منشا بسیاری از سیستم های سیاره ای را می دهد.
این تیم تحقیقاتی به رهبری ستاره شناسانی از دانشگا اوساکا و ایبراکی یک ستاره وان بنام HD142527 را در صورت فلکی گرگ مشاهده کرد.تصویر آلاما گرد و غبار کهکشانی را که جزو یک حلقه متقارن به دور یک ستاره است را شامل می شود.
با مشاهده تراکم گرد و غبار در قسمتی از حلقه ستاره شناسان فهمیدند که ممکن است که سیارات گازی بزرگ مانند ژوپیتر یا سیارات سنگی مانند زمین در این ناحیه شکل می گیرند.
این ناحیه از منطقه مرکزی دور است و فاصله ای در حدود 5 برابر فاصله خورشد تا نپتون را دارد.این اولین شواهد محکم از شکل گیری سیارات است که در دور از مرکز ستاره در دیسک گازی یافت شده است.هدف تیم تحقیقاتی مشاهده سیارات بیشتر برای برسی دقیق تر است تا یافته ها دیسک های گازی دیگر با دانسته های ما از شکل گیری ستارگان مقایسه شوند.
بیشتر از 100 سیاره فراخورشیدی کشف شده اند و خورشید جز این طیف گسترده از ستاره ها نیست و دارای سیاره فرا خورشیدی نیست.ستاره شناسان سیارات متنوع زمین مانند و ژوپیتر مانند را یافته اند که به دور ستره مرکزی در مدارهای بسیار کوچکتری می چرخند و سیارات بزرگتری که دورتر از نپتون می چرخند.در حالی که محدوده گوناگونی از سیارات فرا خورشیدی کشف شده اند فرآیند شکل گیری سیارات هنوز نامفهوم مانده است.و یکی از مهمترین مسائل در ستاره شناسی نوین شده است و افزایش تعداد مشاهدات شامل کاوش هایی از نواحی شکل گیری سیارت به دور ستاره های جوان شده است.
یک ستاره تازه متولد شده توسط حلقه ای از گردو غبار و گاز احاطه شده است که جز مواد سیارات هم می شود.گرد و غبار کیهانی شامل ذرات جامدی از ترکیب سیلیکون کربن و آهن و عناصر دیگر در حدود یک دهم میکرومتر است.ذرات گرد و غبار در دیسکهایی به دور HD142527 تا 1 میلیمتر رشد کرده اند.مشاهدات تلسکوپ سوربا از این ستاره دیسک های گازی را دیده است که ساختار آنها بسیار فشرده تر از آچه شده است که ما حدس می زدیم.
ساختارهای مارپیچی یا شکاف دار به سیارات مخفی در دریسک مربوط می شوند.در هر حال امکان اندازه گیری گرد و غبار و گاز در چگالترین قسمت دیسک با مشاهدات مادون قرمز وجود دارد.در حالی که در نزدیکی نور مادون قرمزتوسط گرد و غبار به راحتی جذب یا پراکنده شوند.این برای مشاهده قسمت درونی دیسک متراک مناسب نیست.سپس کلیدی که مساله میلیمتر و زیر میلیمترهای اموج که توسط آلما مشاهده شدند.
اعضای تیم محققان یک ستاره جوان بنام HD142527 در صورت فلکی گرگ که هدف آنها در مشاهدا تبود را انتخاب کردند.بر اساس مشاهدات قبلی دیسک دور این ستاره با تلسکوپ سوربا دیده شده بود.آنها یک شکاف داخل دیسک و شکل عجیب و غریب قسمت خارجی دیسک کشف کردند.
دیسک را آلاما با مقیاس ساب میلیمتر ساطع شدن را از حلقه دیسک را به دور ستاره تشخیص داد.توزیع یکنواخت در سمت راست دیسک سی برابر روشن تر از سمت چپ است.
بسیار شگفت انگیز است که قسمت شمالی روشن تر است.قسمت روشن تر با امواج زیر میلیمتری امواج از قسمت مرکزی ستاره دور شده است.و این فاصله با 5 برابر فاصله خورشید از نپتون برابر است.نور زیر میلیمتری ساطع شده می تواند یک نشان از مقدار زیادی ماده که در یک نقطه جمع شده است تفسیر می شود.زمانی که مقدار کافی از مواد جمع شد سیارات و ستاره های دنباله دار می توانند آنجا جمع شود برای تخمین این امکان دانشمندان مقدار مواد را اندازه گرفته اند.
محاسبه مقدار ماده در بر اساس ساطع شدن ریز میلمتری مستقیم دما مهمترین پارامتر است.تیم دما را در ناحیه متراکم از مشاهدات ایزوتوپی کربن مونو اکسید تخمین زد.
نتیجه تیم محققان دو احتمال شد:شکل گیری سیارات بزرگ گازی یا سیارات سنگی
این فرآیند در صورتی ممکن است که فراوانی گرد و غبار و گاز قابل مقایسه با مقدار آن در طبیعت عادی در کیهان باشد(نسبت وزن گرد و غبار گازی 1 تا 100)ناحیه متراکم به قدر کافی پر جرم باشد تا مقدار زیادی گاز را از طریق جاذبه اش و از سیارت گازی چند برابر پرجرم تر از ژوپیتر است.
در حالی که این مشابه به فرآیند ستاره های در ابرهای کیهانی است برای اولین بار این ممکن است که چنین فرآیند شکل گیری سیاره ها بطور مستقیم با مشاهدات از دیسک گازی پیشنهاد می شود.

امکان دیگر شکل گیری تله گرد و غبار در هر فراوانی گرد و غبار فوق العاده بیشتر از دیسک است اگر دام گرد و غبار در دیسک شکل بگیرد سیارات زمین مانند با اندازه کوچک مانند شهاب سنگ ها یا هسته های گازی سیارات در هر دومورد شکل خواهد گرفت.بر اساس این احتمال ممکن است که این سیارات در قسمتی از دیسک دور ستاره HD142527 شکل گرفته باشد.
بر اساس فرآیند شکل گیری دو سیاره نامبرده تئوری های بیش از سی روز قبل پیش بینی شد.ستاره شناسن فرض را بر این گرفتند که شکل گیری سیارات در منظومه شمسی ما با برخورد و انعقاد مقدار زیادی از گرد و غبار آغاز شده است سپس تمرکز گرد و غباردر تعدادی از هسته های سیارت رشد خواهد کرد و این هسته ها به سیارات تکامل پیدا خواهند از طریق تعدادی از برخود و انعقاد تعدادی از هسته ها اتمسفر زیادی را از غول های گازی خواهند گرفت و این به دو فرآیند اتفاق افتاده به نزدیکی ستاره ما در سیستم سیاره ای در منظومه شمسی ما شباهت دارد اما نتایج جدید آلاما این فرض را ضعیف می کند.
محققان دو احتمال را در فرآیند شکل گیری سیارات که در دیسک دور HD142527 گرفته اند را یافته اند.مرحله بعدی اندازه گیری دقیق گاز و فرآیند شناسایی را شامل می شود.این تیم به مشاده جزئیات با آلاما با بهبود توانایی ادامه خواهد داد.
HD142527 یک شی عجیب و غریب است و از ما دور است و بنابر این دانش محدودی نسبت به آن داریم.در هر حال دیسک گازی نا متقارن آن کشف شده است و هدف نهایی دانشمندان فاش کردن فرآیند فیزیکی است که شکل گیری سیارات را کنترل می کند و یک دید جامع از شکل گیری سیارات از طریق دیسک های گازی را به دانشمندان می دهد..

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر