با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ بهمن ۴, جمعه

بخار آب در کوتوله سفید سرس تشخیص داده شد.

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هرشل برای اولین بار موفق به تشخیص مقدار عظیمی از بخار آب به دور یک کمربند ستاره ای شدند.بخار آب در فواصل معین زمانی از Ceres زمانی که قطعات یخ سطح آن گرم شده است رها شده است.
سرس بعنوان یک سیاره کوتوله طبقه بندی می شود یک سیستم خورشیدی بزرگتر با یک سیارک کوچک تر از ستاره
این اولین باری است که بخار آب به روشنی در سرس یا هر جسم دیگری که در کمربند سیارک است کشف می شود.
در سال 2015 سپیده دم ناسا به سرس می رسد و فرصت مطالعه آن از نزدیک را دارد.که دانشمندان مجبورند یک مدت طولانی را تا رسیدن آن به نزدیکی سرس صبر کنند.
در قرن گذشته سرس بزرگترین سیارک شناخته شده در منظومه شمسی ما بود اما در 2006 سرس به دلیل قطر 950 کیلومتری آن بعنوان کوتوله سفید طبقه بندی شد.در 1801 وقتی که برای اولین بار کشف شد ستاره شناسان فکر می کردند که سرس یک سیاره در حال چرخش بین مریخ و مشتری است.
دانشمندان بر این باورند که سنگ های داخل آن با پوشش ضخیمی از یخ هستند و اگر ذوب شوند به آب تازه ای که بیشتر از مقدار کل آب زمین است تبدیل می شوند.
موادی که سرس را ساخته اند به احتمال زیاد در چند میلیون سال اول منظومه شمسی وجود داشته اند و قبل از شکل گیری سیاره انباشته شده اند.
تا به حال استدال شده بود که یخ بروی سرس وجود دارد ولی بطور قطعی تشخیص نشده بود و اشعه مادون قرمز هرشل در نهایت بطور واضح سیگنال هایی از موجود لخار آب را تشخیص داد ولی هرشل بخار آب را هیچ وقت ندید ولی تلسکوپ چهار بار وجود بخار آب را در جایی که قبلا اثری از آن وجود نداشت تشخیص داد.
در اینجا است که دانشمندان فکر می کنند زمانی که سرس در بخشی از مدار خود نوسان داشت و به خورشید نزدیک بود این اتفاق افتاده است و زمانی که به حد کافی گرم شده است بخار آب به اندازه شش کیلومتر(به مقدار 13 پوند)در هر ثانیه از آن رها شده است.زمانی که سرس در قسمت های سردتر از مدار چرخشش قرار داشت هیچ آبی از آن رها نشده است.
استحکام سیگنالها در چند ساعت متفاوت بود هفته ها و ماه ها شاید بخار آب در محدوده بیرون از دید هرشل حول محور متفاوت می چرخد.این دانشمندان را قادر ساخت که مکان منبع آب را بین دو نقطه تاریک سطح سرس را که اخیرا توسط تلسکوپ هابل مشاهده شد تشخیص دهند.
نقاط تاریک ممکن است بیشتر به خورج گازها شباهت داشته باشند زیرا مواد بطور سریع گرم می شوند و نور آن ماده را ساطع می کنند و زمانی که فضا پیما به آنجا رسید قادر به تشخیص ویژگی های این مواد خواهد بود.
نتایج بدست آمده غیر منتظر هستند برای این که دنباله دارها عموما حاوی یخ هستند.و عموما از جت ها جوانه می زنند و این دنباله دارها در مسیر این سیارک نیستند.این مساله بسیار مبهم است که بخار آب در یک سیارک کشف شده است.همچنین این برنامه تحقیقاتی شامل اندازه گیری یازده دنباله دار با استفاده از هرشل بوده است که توسط فضا پیما مشاهده شده است شامل اهداف قبلی ناسا نیز می شده است.


منبع : dailygalaxy.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر