با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ دی ۲۶, پنجشنبه

سیاهچاله عجیب در اطراف یک ستاره سریع

ستاره شناسان یک سیاهچاله خاموش را در حال چرخش به یک ستاره سنگین که با سرعت بالا در حال چرخش بود یافتند حدس زده می شود این سیستم عجیب در سراسر راه شیری رایج باشند.
ستاره بزرگ MWC 656 بنام B-emission" یا ستاره BE که فضای مشترکی با همدم یک ستاره بزرگ دارند محققان گزارشی کنتشر کرده اند که می گوید سیاهچاله هیچ اشعه ایکس از خود ساطع نمی کند.
این مهم است که سیاهچاله تنها نیست و همراه با  یک ستاره شناخته شده در کیهان است.این کشف پیشنهاد می کند که سیاهچاله های با همدم های بزرگ در سیستم های دوتایی بصورت غیر فعال هستند.
بسیاری از ستاره ها مانند MWC 656 اغلب یک همدم دارند. که اغبلب کوچک و بطور باور نکردنی متراکم هستند.ابر نو اختر ها اغلب بعنوان ستاره های نترونی شناخته می شود.اما سیاهچاله ها هرگز همراه با یک ستاره یافت نشده اند.
MWC 656  در حدود 8500 سال نوری از زمین قرار دارد و ده تا شانزده برابر بزرگتر از خورشید است.این ستاره به تندی می چرخد و حدس زده می شود سرعتی معادل 671000 مایل بر ساعت معادل 1.08 میلیون کیلومتر می چرخد مقدار عظیمی از ماده از مدار آن پس زده می شود و دیسکی به دور ستاره ایجاد می کند.
با استفاده از دو تلسکوپ نوری تیم اشعه های ساطع شده از این دیسک ستاره ای را مورد برسی قرار دادند و نور ساطع شده را از قرص گاز و گرد و غبار از نزدیکی ستاره تشخیص دادند.
تجزیه و تحلیل این خطوط نشری پیشنهاد می کند که سیهچاله 3.8 تا 6.9 برابر خورشید جرم دارد و محققان می گویند می گویند جفت ستاره سیاهچاله ها با جرم بیشتر هنگامی تشکیل می شوند که ستاره های غولپیکر از سوخت خالی شوند و در خودشان سقوط کنند.
سیاهچاله ها معمولا اشعه ایکس ساطع می کنند.زمانی که ماده در دیسک صفحه ای به دور اشیا می چرخند.اما این اتفاق در اینحا اتفاق نمی افتد برای اینکه سیستم که به چرخش سریع تر سیاهچاله گمک می کند.
عدم انتشار اشعه ایکس از این سیستمم شواهدی است که ماده به درون سیاهچاله نمی رود بلکه در دیسک پارچه ای می ماند.
گاز در منطقه بیرونی از جفت ستاره دارای سرعت زاویه ای بالا خواهد شد و در طول دیسک جابجا خواهد شد این دیسک حجم عظیمی از مواد را انتقال خواهد داد.بدون مکانیسم مناسبی برای حرکت زاویه ای این صفحه باقی خواهد ماند و سیاهچاله آرام باقی خواهد ماند.
این سیستم ممکن است فقط قله یک کوه یخی باشد و بسیاری از سیاهچاله های دیگر که دارای جفت ستاره هستند با جرم بیشتر کشف شوند و این مطالعه جدید ممکن است اختر شناسان را وادار به تجدید نظر در برخی از ایده های خود در مورد تکامل و شکل گیری ستاره ها کند.
مدل سنتز جمعیت تعداد کمی از سیاهچاله ها را پیش بینی می کند که از سیستم های دوتایی جان سالم به در ببرند و با ادغام ستاره و سیاهچاله در سیستم های دوتایی سیسم یا مختل می شود یا انفجار ابر نواختری تشکیل می دهد.
حقیقت این سیستمم روشن و نزدیک پیش بینی می کند که مورد های دوتایی بیشتر از تئوری های پیش بینی شده باشند.و این مفهوم قوی برای شکل گیری مدل های سیاهچاله ها نزدیک به تکامل سیستم های دوتایی است.

۱ نظر:

  1. جهان ما بوسیله ی یک سری اعداد تعریف می شود، این اعداد از بعضی جهات خیلی خاص می باشند. اگر این اعداد غیر از آنچه که هستند می بودند، آن وقت جهان ما عقیم و نابارور میشد. شش عدد بسیار دقیق بر كل جهان حاكم است كه از زمان انفجار بزرگ اولیه (Big bang) شكل گرفته اند. اگر هر كدام از اين اعداد با مقدار فعلی آن كمی فرق داشت، هيچ ستاره، سياره يا انسانی در جهان وجود نداشت. .......
    http://god-sense.blogfa.com/

    پاسخحذف