با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ دی ۲۵, چهارشنبه

تصویر هابل از یک کهکشان با یک هسته بسیار بزرگ و دیسک ستاره ای اطرافش

این تصویر هابل کهکشان مارپیچی میسه 83  که در کهکشان چرخدنده جنوبی است نشان می دهد.مرکز این کهکشان اسرار آمیز و غیر عادی است.سیاهچاله بزرگ مرکز آن تنها نیست.این کهکشان دارای یک پدیده غیر عادی است و اندازه هسته آن دو برابر است.این پدیده غیر عادی در کهشکان همسایه ما یعنی آندرومرا نیز قابل مشاهده است ولی این تنها مورد است که یک دیسک نامتعادل از ستاره ها به دور دو سیاهچاله می چرخد.
این مکان بسیار عجیب و غریب است و جایی استنباط می شود که دو جز مرکزی هسته کهکشان قرار دارند.حدس زده می شود قسمتی از مرکز هسته کهکشان با حرکت های آهن همراه باشد.هسته دوم هنوز مشاهده نشده است.اما وجود آن با مطالعه جرم پخش شده در کهکشان تشخیص داده شده است.
میسه 83 در فاصله 15 میلیون سال نوری ما در کهکشان 15 میلیون سال نوری در صورت فلکی هیدرا قرار دارد
کهکشان های مارپیچی طیف وسیعی از ساختار خود را نمیش می دهند برای مثال ویژگی های بازوهای محکم مارپیچی میسه را و نوار ستاره ای آن را که باعث طبقه بندی این کهکشان بعنوان یک کهکشان میله ای می شود.
این میله ها فرآیندی مانند انتقال گاز به مرکز کهکشان یا تغذیه ان را بر عهده دارند که در نهایت منجر به ستاره سازی می شود.و این گازها برای تغذیه مناطق مرکزی کهکشان نیز به کار می روند.این میله ها در مناطق مرکزی کهکشان بسیار درخشان و فعال هستند.
همچنین میسه 83 در این اواخر شاهد شش انفجار ابر نواختری و در تاریخ خود شاهد تقریبا 300 انفجار ابر نواختری بوده است.این کهکشان قدیمی حدود 3000 خوشه ستاره ای دارد که برخی از آنها زیر 5 میلیون سال عمر دارند.این تصویر به وسیله هابل گرفته شده استودر تصویر کهکشان خطوط گرد و غبار تاریک و گازهای سرخ و ستاره های جوان به رنگ آبی دیده می شوند این کهکشان به اندازه نیمی از کهکشان راه شیری است.این تصور در 9 ژانویه 2014، در جلسه 223 از انجمن نجوم آمریکا در واشنگتن دی سی ، ایالات متحده آمریکا .منتشر شده است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر