با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ دی ۱۷, سه‌شنبه

ستاراه شناسان موفق به کشف یک سیستم دوتایی ستاره شدند که سرنخی برای ماهیت جاذبه است.

ستاراه شناسان موفق به کشف یک سیستم دوتایی ستاره شدند که سرنخی برای ماهیت جاذبه است.
یک تیم بین المللی ستاره شناسان یک سیستم ستاره شناسی منحصر به فرد را شامل دو کوتوله سفید و تپ اختر های بزرگ کشف کردند که سر نخی را برای فهمیدن مشکلات فیزیک بنیادی فراهم می کند. تپ اختر ها ستاره های نترونی هستند که امواج رادیویی را مانند فانوس دریایی از خود ساطع می کنند و در فضا به سرعت در حال چشمک زدن هستند.تپ اختر کشف شده در 4200 سال نوری زمین قرار دارد و با سرعت 366 برابر زمین در حال چرخش است و یک نوع تپ اختر بسیار سریع محسوب می شود.ستاره شناسان از این تپ اختر ها برای برسی پدیده های سریع مانند امواج جاذبه استفاده می کنند.
مطالعات بعدی نشان داد تپ اختر در یک مدار نزدیک در کوتوله سفید و جفت دورتر آن در حال چرخش است.و بعد از مشاهدات اندازه گیری ها از فرکانس های دریافتی نشان داد که تپ اختر در یک مدار پیچیده مشغول چرخش است.
دانشمندان می گویند این سیستم سه انه یک آزمایشگاه طبیعی کیهانی است که بطور بالقوه می تواند برای تشخیص مشکلات مربوط به نسبیت عام بکار رود.زیرا یک ابزار مناسب برای اندازه گیری آشفتگی گرانشی است. و این سیستم سه گانه می تواند حساسیت مشاهده در مرود انحراف از اصل هم ارزی را چند برابر قوی تر نشان دهد.
بر اساس اصل هم ارزی تاثیر گرانش کوتوله سفید بیرونی بر هر دو کوتوله سفید اعمال می شود.و ثر گرانشی این کوتوله بر ستاره نترونی و کوتوله سفید داخلی کمی متفاوت است که به وسیله این تپ اختر به راحتی می توان مقدار آن را مشاهده کرد.
اصل هم‌ارزی یکی از مفاهیم بنیادی در نظریه نسبیت عام است. این اصل دربارهٔ مفاهیمی‌ست که با هم‌ارزی جرم گرانشی و جرم لختی سر و کار دارند و همچنین دربارهٔ ادعای اینشتین مبنی بر اینکه قوانین فیزیک در یک دستگاه مرجع با شتاب یکنواخت، با یک میدان گرانشی یکنواخت، یکسان هستند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر