با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ دی ۲, دوشنبه

دانشمندان استرالیایی می گویند نوع جدیدی از انفجار پرتو گاما را کشف کرده اند.

ستاره هایی که به شکل یک ستاره نترونی سقوط می کنند انرژی زیادی را برای تولید امواج رادیویی دارند در هر حال آنها به سیاهچاله تبدیل می شوند و تمام انرژی خود را در نهایت بصورت فلش های پر انرژی گاما در می آورند.ستاره شناسان جمعیت جدیدی از ستاره های در حال انفجار را کشف کرده اند که امواج رادییی خود را قبل از سقوط به سیاچاله خاموش می کنند.این ستاره های در حال انفجار تمام انرژی خود را یک بار در آخرین انتشار بصورت قوی و پر انرژی تابش می کنند و یک انفجار اشعه گاما قبل از مرگ ترتیب می دهند.
تا به حال فکر می شد اشعه گاما از طریق فروزنش رادیویی دنبال می شود.اکا یگ تیم ستاره شناسی استرالیایی بعد از مطالعه یک تصویر فوق العاده حساس از پرتو گاما بدون فروزنش می گوید تئوری های فعلی نادرست است این تیم 200 مشاهده جداگانه انجام داد و هیچ اثری از فروزنش رادیویی پیدا نکرد.
استدلال بر این است که دو نوع انفجار متمایز گاما در ستاره های در حال انفجار وجود دارد.
تصور می شود انفجار گاما هنگام تولد یک سیاهچاله یا ستاره نترونی که دارای هسته فوق العاده متراکم است رخ می دهد اما ستاره های نترونی دارای میدان های مغناطیسی میلیون ها بار قوی تر از ستاره ها هستند.
-----
انفجار پرتو گاما یا فوران پرتو گاما یا GRB (به انگلیسی: Gamma-ray burst) به فوران ناگهانی و شدید پرتو گاما در اعماق کیهان گفته می‌شود. این پدیده ده‌ها سال به عنوان یکی از پدیده‌های مرموز اخترشناسی شناخته می‌شد. امروزه معلوم شده‌است که برخی از این انفجارها مربوط به ابرنواخترها، و برخی دیگر مربوط به مگنتارها هستند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر