با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ آذر ۱۱, دوشنبه

نوع جدیدی از سیاهچاله ها که توسط کوازار احاطه شده است کشف شد.

همانند منظومه شمسی هر کهکشان بزرگی در مرکزش یک سیاهچاله عظیم را دارد که توسط حلقه ای از گاز داغ بنام کوازار احاطه شده است.
این گاز نوع جدیدی از کوازار است که در دوجهت می چرخد یکی در جهت زمین اما یگری با سرعت بالا در حال دور شدن از زمین به سمت سیاهچاله کوازار و همانطوری که از اثر دوپلر می توانید برای فهمیدن دور شدن یا نزدیک شدن هواپیما به خودتان استفاده کنید می توان با اثر دوپلر فهمید که آیا این گاز در حال حرکت به سوی زمین است یا به طرف سیاهچاله ای می رود که میلیون ها یا میلیاردها برابر جرم خورشید را دارد.این دیسک کوازار بزرگتر از مدار زمین است و دمای بیشتر از سطح خورشید را دارد در نتیجه نوری تولید می شود که در سراسر جهان دیده می شود.
یک تیم آلمانی موفق به کشف این کوازارهای غیر عادی با داده های دوربین sky survey شد.سقوط ماده به داخل سیاهچاله متعجب کننده نیست اما چیزی که ما پیدا کردیم در حقیقت شگفت انگیز است و با تئوری های امروزه پیش بینی نشده است.مانند گازی که تنها در یکی از هر ده هزار کوازار یافت می شود و تنها هفده مورد شناخته شده از آن وجود دارد.
این گاز باید به داخل سیاهچاله سقوط می کرد اما بصورت حبابی به دور سیاهچاله دمیده شده است و گرما و نور یک کوازار را با بیست در صد سرعت نور به طرف ما ارسال می کند اگر گاز به داخل سیاهچاله سقوط می کرد ما متوجه وجود آن نمی شدیم.پس بنابراین مشاهده گازی که سقوط نکرده است بسیار نادر است.هیچ چیز غیر معمولی در مورد این کوازار ها وجود نداشت اگر ما می توانستیم سقوط آن را ببینیم چرا در مورد بقیه کوازار ها قادر به دیدن آن نیستیم؟
یکی از توضیحات در مورد این اشیا می تواند این باشد که این گازها به دور سیاهچاله ها می چرخند به همین خاطر به داخل آن سقوط نمی کنند.و این گازها در دیسک های گازی بسیار تحت فشار قرار دارند و بادی آنها را از ما دور میکند در این مورد یک مورچه را تصور کنید که از مرکز به سمت لبه در حال چرخش است این مورچه نصف زمان شما و دو برابر شما قادر به حرکت خواهد بود این فرضیه در مورد گازها نیز ثابت است.ولی در هر حال حرکت این کوازار ها غیر عادی است و گروهی از دانشمندان آمریکایی و کانادایی در حال برسی های بیشتر برای تغیر مدل کوازارها و بادهای آنها هستند

۱ نظر:

  1. Sloan Digital Sky Survey http://www.sdss.org/
    یک طرح نقشه برداری از کل آسمان در طول موجهای مريی است. Sky Survey به تنهایی یعنی کاوش آسمان. در ضمن من که اخترشناس هستم چیزی از متن شما متوجه نشدم و اگر خبر اصلی را نمی دانستم اصلاً متوجه نمی شدم چه چیزی کشف شده است و چرا مهم است. هدف شما که فقط پر کردن این صفحه از مطالب غیرقابل استقاده نیست؟ پس لطفاً در انتخاب متنها دقت بیشتری کنید و انصافاً اگر خودتان نفهمیدید خبری که ترجمه کرده‌اید یعنی چه آن را با دیگران به اشتراک نگذارید! تلاش شما برای گسترش علم قابل تحسین است اما متاسفانه بهترین راه ضربه زدن به هرچیر ترویج یا تعریف نادرست آن است

    پاسخحذف