با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مهر ۲۵, پنجشنبه

جاری شدن نورهای جدید از یک ستاره مرده به محققان یک ایده جدید در باره ابرنواخترها بخشید.

ستاره شناسان دانشگا کوئین بلافست نوری جاری شده روشن و نادر ستاره های منفجر شده ر ا کشف کردند.
این تحقیقات در شماره فردای مجله نیچر منتشر خواهد شد.آن پیشنهاد می دهد که درخشان ترین ابرنواختر و ستاره های منفجری شده توسط تعدادی از ستاره های نترونی کوچک و فوق العاده متراکم نیرو داده شده اند.با میدان های مغناطیسی کیهانی آن هزاران بار در ثانیه می چرخد.
دانشمندان اختر فیزیک کوئین دوتا از روشن ترین و درخشان ترین ستاره های منفجر شده را برای بیش از یک سال مورد مشاهده قرار دادند.که با تئوری های موجود در تضاد بودند.یافته های آنها این پیشنهاد را می ددهد که بهترین منشا گسترش نوعی از انفجار در داخل هسته ستاره با ایجاد یک توده متراکم که به سرعت در حال چرخش و تبدیل به یک ستاره مغناطیسی است.
مت نیکول محقق اختر فیزیک دانشگاه کوئین گفت:ابرنواختر ها چندین میلیارد بار از خورشید درخشان ترند.در حقیقت آنها به قدری درخشانند که اختر شناسان آماتور بطور منظم آنها را در نزدیکی کهکشان ها مشاهده می نمایند.برای دهه ها گمان می شد نور ابر نواختر ها بخاطر موجهای انفجاری قدرتمند و مواد رادیواکتویته است.
آما اخیرا با ابر نواخترهای جدیدی که یافت شده توضیح این موضوع بسیار راحت است.آنها صدها بار از چیزهایی که در طی پنجاه سال اخیر یافت شده اند درخشان ترند. و منشا خاصیت بینهایت آنها کاملا راز آلود است.
تعدادی از تئوری های فیزیک پیشبینی می کند که منشا این نوع از انفجارها از ستاره های بزرگتر در کیهان خودشان را نابود می کنند کاملا وابسته به درجه حرارت هسته اتمی یک بمب غول آسا ،اما اطلاعات ما برای تایید این تئوری کافی نیست.
در یک انفجار ابر نواختری ستاره لایه بیرونی را بطور شدیدی به بیرون می دهد در حالی که هسته ان از یک توده فشرده به یک ستاره نترونی تبدیل می شود.با وزنی معادل خورشید ولی با عرض ده کیلومتر ما فکر می کنیم  که در مقداری کوچکی از مواردمیدان مغناطیسی خیلی قوی و چرخش خیلی سریعتر از سیصد بار در ثانیه داشته باشند می توانند با چرخش انرژی در داخل ابر نواختر از طریق میدان مغناطیسی ، آن را روشنتر از حالت عادی بکنند این پیش بینی را بطور دقیق تایید می کند.
دانشمندان کوئین با رهبری تیم بین المللی از دانشمندان با تعدادی از قوی ترین تلسکوپ های زمین کار می کنند که داده ها را با سیستمPAN-STARRجمعاوری می کند.این سیستم در کوههای هاوایی بزرگترین دوربین دیجیتالی جهان را تشکیل می دهد که می توانند ناحیه ای به بزرگی چهل برابر ماه را در تیر راس داشته باشند.مطالعات این پروژی 2.3 میلیون دلار توسط پروفسور استیون اسمارت اعطا شده است.پروفسور اسمارت می گوید:اینها واقعا ابرنواخترهای مخصوصی هستند.برای اینکه آنها بسیار روشن هستند.و ما می توانیم برای لمس فاصله های دور از کیهان از آنها استفاده بکنیم.مسافرت در کیهان با یک سرعت ثابت زمانی که ما بیشتر به دور نگاه می کنیم ما عکس های بسیاری را بوطر فزاینده در فاصله دور میبینیم.با فهمیدن فرآیند خیره کننده انفجارها ما می توانیم در کیهان کاوش داشته باشیم زمانی که آن کوچک بود یا زمانی که متولد شد.هدف ما یافتن این ابر نواختر ها در ابتدای کائنات تشخیص تعدادی از ستاره های اولیه برای تولید فرآیند اولین مواد شیمیایی در جهان هستی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر