با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مهر ۲۲, دوشنبه

سیاهچاله های مرکزی کهکشان دری برای خروج از کیهان


اگر چیزی در داخل افق رویداد یک سیاهچاله شود حتما به داخل آن سقوط می کند و برای همیشه گم می شود و آن دری برای خروج از کهکشان ماست.شیپ دولیمن معاون پروژه دانش گاه ام ای تی گفت آن دری است که هیچ بازگشتی برای آن نیست سیاهچاله های بزرگ غیرعادی ترین اجسام پیش بینی شده بر طبق تظریه جاذبه انشتین هستندواو ادامه داد سیاهچاله ها به طور کامل به سمت آشفتگی و ازدهام انبوهی از توده ها به درون یک نقطه کوچک شگفت انگیز است.
در سپتامیر 2012 یک تیم بین المللی از محققان ام آی تی شعاع مرکزی یک سیاهچاله را در یک کهکشان نزدیک اندازه گیری کردند.نزدیک ترین نقطه غیر قابل بازگشت که ماده با نزدیک شدن به آن به داخلش کشیده می شود میلیون ها بار از ناحیه گرمای تحت پوشش خورشید ما در کهکشان بیشتر است و مانند سیاهچاله هایی عمل می کنند که می توانند حوزه فعالیت خود را به همه کهکشان گسترش دهند.
دانشمندان از طریق به ارتباط دادن گیرنده های تلسکوپ های هاوایی آریزونا و ناکاواکی تلسکوپی بنام افق رویداد را به وجود آوردند که با دقت 2000 بار بیشتر از هابل جزئیات را منعکس می کند.
این دیش های رادیویی بروی کهکشان M87 که در فاصله 50 میلیون سال نوری از زمین در خوشه Virgo قرار دارد و شش میلیون بار بزرگتر از خورشید ماست با مشاهده حبابی از ماده و اندازه گیری قسمتی که افق رویداد نام دارد تمرین کرده اند.
در قسمتی از سیاهچاله نیروی جاذبه به قدری قوی است که همه چیز را به داخل محیط آنشتاب می دهد.در هر حال هر چیزی نمی تواند از افق رویداد به فشار درون سیاهچاله وارد شود.نتیجه آن ازدهام ماده درون گاز و گرد و غبار می شود که این نیز باعث ایجاد دیسک های مسطح بنام دیسک های آفرینش می شود.این دیسک شمال موادی است که به دور سیاهچاله با سرعتی معادل سرعت نور می چرخند.و سیاهچاله را با رژیمی از مواد داغ تغذیه می کنند.این دیسک می تواند باعث چرخش ساهچاله به سمتی که مواد در آن وجود دارند بشود.
گیر افتادن در این میدان مغناطیسی که توسط مواد داغ یونیزه شده باعث می شود که جت ها توسط سیاهچاله ها باعث حرکت  کهکشان از فاصله ای بین هزار تا هزاران سال نوری شود این جت ها می توانند در فرآیند ستاره سازی تاثیر گذار باشند.
شلیک شدن جت ها به دانشمندان کمک می کند تا پی ببرند که دینامیک سیاهچاله ها در ناحیه ای که دامنه نیروی جاذبه اصلی پراکنده شده پی ببرند.دلومین می گوید مانند یک نیروی طبیعی تایید قوانین نسبیت انشتین را پیش بینی می کند.امروز ما می توانیم معنی جاذبه را توضیح دهیم.


تصویر بالا توسط مدل های کامپیوتری ایجاد شده است نشان می دهد که چگونه جاذبه شدید سیاهچاله M87 باعث ایجاد آشفتگی جت های نزدیک افق رویداد سیاهچاله می شود.قسمتی از امواج رادیویی از جت با جاذبه داخل حلقه ای که سایه سیاهچاله نامیده می شود خمیده می شود.
تئوری های انشتین در میدان های مغناطیسی کم مانند میدان مغناطیسی زمین یا منظومه شمسی تایید می شوند.اما این تنها نقطه(لبه سیاهچاله ها) تایید شده در کائنات نیست که قوانین انشتین شکسته می شود.
بر طبق تئوری انشتین چرخش دایره ای نزدیک مواد باعث جلوگیری از سقوط آنها در داخل افق رویداد شود.برای اینکه M87 جت های مغناطیسی اش از چرخش های کوچکتر آغاز می شوند.کیهان شناسان می توانند چرخش سیاهچاله را از طریق مطاله محتاطانه این جت ها تخمین بزنند زیرا آن سیاهچاله را ترک می کند.
تا به حال هیچ تلسکوپی قدرت این نوع مشاهده را نداشته است.ما اکنون در نقطه ای هستیم که به این سوال جواب دهیم آیا انشتین راست می گفت؟دلیمون می گوید ما می توانیم دوره ای از زمان و خواص و تاثیرات را با این تئوری ها در این میدان مغناطیسی قوی پیش بینی کنیم.
این تیم از تکنوئیکی بنام VBLI که داده های دیش های رادیویی را که هزاران مایل از هم فاصله دارند به هم مرتبط می کند.سیگنال ها از دیش های متفاوتی به هم مرتبط شد و یک تلسکوپ مجازی را با مبدل کردن قدرت سیگنال ها تلسکوپ بزرگتر در فضایی بین دیش های جداگانه تنوع پیدا کردند.این تکنوئیک ها دانشمندان را قادر می سازد تا جزئیات دقیق تری از کهکشان های دور بدست آورند.
با استفاده از این تکنوئیک ها دیلومون و تیمش داخلی ترین لایه دیسک آفرینش را را که 5.5 برابر از افق رویداد بزرگتر بود را اندازه گیری کردند.بر طبق قوانین فیزیک این دیسک به دور قسمت های اصلی مانند خود سیاهچاله می چرخد.اولین شماهدات این را تایید کرد که انرژی جت ها از سیاهچاله ها تامین می شود.
هدف این تیم گسترش میدان دید سیاهچاله و اضافه کردن دیسک های رادیویی اروپا چین مکزیک و استرالیا به منظور بدست آوردن تصاویر با جزئیات بیشتر از سیاهچاله ها در آینده می باشد.
کریستوفر رینولد پروفسور نجوم دانشگاه مریلند می گوید گروه به نتایج اولیه ای دست یافته است که سیاهچاله چگونه با جت ها رفتار می کند.ماهیت طبیعی جت ها هنوز ناشناخته است.رینولد می گ.ید بسیاری از اختر فیزیکدانان دید منفی به تامین انرژی جت ها از سیاهچاله ها را دارند و این عقاید در حیطه تئوری ها نیز وارد شده است اما اندازه گیری های دقیق مرحاه اول این تئوری ها را بر می چیند.

منبع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر