با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ شهریور ۱۷, یکشنبه

تصویر نجومی روز ستاره درخشان RS Pup

تصویر متعلق به یکی از مهمترین ستارگان آسمان است.در مرکز تصویر ستاره ای حدود ده برابر بزرگتر و 15000 برابر روشن تر از خورشید ما وجود دارددر واقع RS Pup یک ستاره متغیر قیفاووسی است که دوره تابشی منظمی به طول 40 روز دارد و برای تخمین فاصله های کیهانی بسیار مفید است و بعنوان یک شاخص استفاده می شود و ستارشناسان می گویند در فاصله ای حدود 6500 سال نوری با یک خطای دید بین 90 سال نوری قابل ملاحظه است این تصویر توسط هابل گرفته شده است.
قیفاووسی ها نوعی ستاره هستند که روشنایی آن ها به طور متناوب تغییر می کند. در یک قیفاووسی نمونه روشنی در آغاز دوره تناوب به سرعت بسیار به مدت چند ساعت زیاد می شود. سپس تا چندین روز به تدریج کم فروغ تر می شود. سپس همین سیکل تکرار می گردد. قیفاووسی ها در تغییرات خود بسیار وقت شناس و منظم اند. تغییر روشنی این ستارگان معادل یک قدر مثلا از3/5 به 3/4 می باشد. نخستین قیفاووسی شناخته شده ستاره δ در صورت فلکی قیفاووس است و وجه تسمیه این ستارگان نیز همین است. این ستاره ها ابرغول هایی از گونه های طیفی F و G می باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر