با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مرداد ۱۶, چهارشنبه

کشف یک سیاره صورتی رنگ که به دور ستاره ای شبیه خورشید ما می چرخد!

با استفاده از داده های تلسکوپ سوربای هاوایی یک تیم بین المللی از ستاره شناسان عکسی از یک سیاره غول پیکر در اطراف ستاره روشن GJ 504 را گرفت که اندازه ای چندین بار مشتری را دارد سیاره جدید GJ 504b نام دارد کمترین جرم این سیاره همیشه در اطراف یک سیاره مانند خورشید با استفاده از داده ای تصویر برداری بطور مستقیم تشخیص داده می شود.
اگر ما می توانستیم به این سیاره غول پیکر سفر کنیم ما جهانی را تشکیل شده از گرما با رنگ شبیه شکوفه گیلاس می دیدم مایکل مک الیوان عظو تیم اکتشاف در مرکز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت گفت یک قرمز کسل کننده.دوربین مادون قرمز ما نشان می دهد که رنگ آن ممکن است آبی تر از بسیاری از سیارات عکس برداری شده باشد و ممکن است اتمسفر آن شامل ابرهای گازی جوان باشد.
GJ 504b درفاصله ای حدود نه برابر فاصله مشتری به دور خورشیدشش می چرخد که ایده های موجود را درمورد شکل گرفتن سیارات غولپیکر به چالش می کشد و به دور ستاره ای از نوع G0 که کمی از خورشید داغتر و کمرنگ تر است می چرخد و باچشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده است و در فاصله 57 سال نوری در صورت فلکی سنبله قرار دارد و عمر آن معادل 160 میلیون سال تخمی زده می شود که این تخمین بر اساس رنگ و دور چرخش آن است.
سیستم های ستاره ای جوان بیشتر اوقات اهداف جذاب تری برای تصویر برداری هستند زیرا با اینکه بزرگ نیستند ولی مقدار زیادی نور و گرما از شکلگیری آنها از دست می دهند.و باعث روشنایی مادون قرمز آنها می شوند.
برا ساساس یک مدل پذیرفته شده بنام هسته پارچه سیارات مشتری در ابتدا مانند دیسک جوان غنی از گاز را در اطراف یک ستاره جوان هستند.یک هسته در اثر برخورد سیارک  ستاره های دنباله دار به شکل یک دانه تولید می شود که این توده با کشش گرانشی خود دیسکی به شکل سیارک را شکل می دهد.
در حالی که این مدل به خوبی بروی سیارت کار می کند پتول در فاصله 30 برابر زمین به خورشید می چرخد (30 واحد نجومی)و در حالی که  GJ 504b در فاصله 43.5 AU از ستاره خود قرار دارد.
در این میان سخت است که در یک چهارچوب سنتی نحوه تشکیل این سیاره را شرح داد عو تیم مارکوس جانسون، فوق دکترا در دانشگاه پرینستون در نیوجرسی هابل گفت:این کشف حاکی از آن است که ما باید جایگزینی جدی نظریه های شکل گیری جایگزین کنیم یا  تعدادی از مفروضات در نظریه اصلی رشت پیوسته را بطور مجدد ارزیابی کنیم
پژوهش ها قسمتی از استراتژی سیارات فرا خورشیدی با دیسک خود با سورا را کشف می کند.و بطور مستقیم تصویر سیارات فراخورشیدی و دیسک گازی اطراف آنها چند صد برابر ستاره هایی است که با سوبرا و مناکی و هاوایی مورد مطالعه قرار گرفتند این پروژه در سال 2009 و با استفاده از مشاهدات تلسکوپ فضایی ژاپن آغاز شد.
تصویر برداری اطلاعاتی را در مورد درخشندگی درجه حرارت اتمسفر و چرخش سیاره فراهم می کند اما چون سیارات بع ستار میزبان خود بسیار نزدیک هستند تلاش برای عکس برداری از آنها مانند عکس گرفتن از کرم شب تاب نزدیک نور افکن است.
پروژه دانه با کمک تصاویر تطبیقی مادون قرمز تلسکوپ اپتیک که اثرات کله جو زمین را در اتمسفر پاک می کند گرفته شده است و طول موج مادون قرمز اجازه تصویر برداری از سیارات نزدیک به ستاره کم نور را می دهد..

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر