با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مرداد ۱۳, یکشنبه

قمر تیتان زحل بطور غیرعادی به زمین شباهت دارد!


تکنوئیک صفحه  ای فوران آتشفشان ها پیشروی یخچال های طبیعی و شبکه رودخانه ها برای میلیارد ها سال چهره زمین را تغیر داد. ممکن است بروی تیتان مریخ فرآیند های مشابهی ماند تغیر تکنونیکی فوران گدازه های یخی و فرسایش و رسوب گزاری رودخانه ها در کار باشد.
 پرون، سیسیل: آنجا بطور غیر عادی شبیه زمین است حتی با ترکیب عجیب و غریبی از مواد و درجه حرارت . .
آیدا گرین استادیار زمین شناسی از دانشگاه MIT :آنجا سطحی است که باید خیلی بیشتر از آنچه دیده بودیم باید ببینیم شبکه ای از رودخانه ها برای مدت زمان طولانی فعال بوده ست.
پرون:این سوالات جالبی را که در چند میلیارد سال قبل چه اتفاقی در مریخ افتاده است را افزایش می دهد.در سال 2004 فضا پیمای کاسینی یک اکتشاف جدید انجام داد که پرواز تیتان به دور زحل باعث نفوذ مه نارجی رنگ به تیتان شده دانشمندان برای نخستین بار تصاویر دقیق از سطح تیتان را ارائه دادند که در آن زمین های یخی چند میلیون ساله از رودخانه های آب مایع تیتان هک شده است.
در سال 2004 کاسنی شبیه یک رودخانه در قاره های سنگی زمین را تصویر برداری کرد و نشان داد شبکه های رودخانه به در یاچه ای در منطقه قطب شمال تیتان تخلیه می شوند.
در حال حاضر تصاویر تیتان چشم انداز کمی از گذشته زمین شناسی در آن را نشان می دهد و محققان دانشگاه MIT و دانشگاه تنسی در ناکسویل تصاویری از تیتان را تجزیه تحلیل کردند که نشان داد بطور شگفت آوری در برخی از مناطق تیتان رودخانه ها با فرسایش کمی روبه رو می گویند.
محققان می گویند تو دوضیح احتمالی وجود دارد یا فرسایش در تیتان بسیار آهسته است.یا تعدادی پدیده دیگر باعث از بین رفتن بستر رودخانه ها و شکل زمین می شود.در مقایسه با بسیاری از قمرها در منظومه شمسی ما تیتان نسبتا ساده است با ااعدادی غار و گودال کوچک و عمری حدود چهار میلیارد سال معادل بقیه اجرام منظومه شمسی دارد.تخمینی که بروی چاله ها انجام گرفت ممکن است یکی از آنها بسیار جوان باشد و عمروز حدود صد میلیون تا یک میلیارد سال داشته باشد.
اما چه دلیلی دارد که تعداد چاله های این قمرکم باشد؟پرون می گوید ممکن است آنچه شبیه زمین اتفاق می افتد در آنجا هم اتفاق می افتد ما تعداد زیادی چاله بروی زمین نداریم و توضیح آن این است که کره زمین همیشه با فرسایش و رسوب پوشیده شده است که ممکن است این فرآیند در تیتان بیشتر باشد.
اما شناسای کدام یک از این پدیده های زمین شناسی بروی سطح تیتان امکان پذیر است این یک چالش است تصاویر هوایی گرفته شده کاسینی از سطح تیتان با وضوح بالا سطح سیاره را مسطح نمایش می دهد و ما هیچ اطلاعاتی در باره عمق و شکل زمین نداریم.
پرون می گوید این می تواند یک چالش جدید باشد.آن شبیه چیزی است که ما از قرو قبلی می دانیم بسیاری از نقشه های پرتوگرافی وجود دارند و ما به تنهایی می دانیم که در آنجا رودخانه وجود داشته است.
در سال 2012 پرون و یک دانشجوی فارغ التحصیل از دانشگاه MIT بنام بنیامین بلک مجموعه ای از رودخانه های سطح تیتان را مجدادا مشخص کردند.تیم تصاویر گرفته شده از کاسینی را تجزیه و تحلیل کرد و 52 رودخانه برجسته از چهار منطقه در تیتان نقشه برداری شد.محققان تصاویر مدل رودخانه ها را با مدل تکامل یافته پرون مقایسه کردند.
این مدل تکامل رودخانه ها را با توجه به چندین مولفه از جمله مواد و شدت جریان آب در طول زمان نشان می داد بعنوان مثال یک رودخانه در مدت زمانی کمی توسط یخ ها نابود می شد و آن را به یک شبکه متراکم و طولانی از شاخ آب ها تبدیل می کرد.
بلک اندازه گیری های خود را از شبکه رودخانه های تیتان با مدل مقایسه کرد و مشاهده کرد تکامل رودخانه های این قمر در مراحل اولیه شبیه به زمین بوده است.مشاهدات نشان داد که رودخانه ها در برخی از مناطق دارای فرسایش کمی هستند و باعث تغیر سطح تیتان می شوند.
آنها بیشتر طولانی و شکل دوک وار دارند او گفت شما برخی از شبکه های کامل و شاخاب را می بینید و این وسوسه انگیز است چرا که اگر ما اطلاعات بیشتری بدست بیاوریم جالب است که بدانیم چه تفاوت هایی در منطقه آنجا وجود دارد.
برای یک قدم جلوتر بلک تصاویر تیتان را با تصاویری به تازگی گرفته شده از روی زمین مقایسه کرد از جمله جزایر آتشفشانی کائوآئی در شمال آمریکا که به تازگی یخ بسته بود شبکه های رودخانه ای در آن محل شکی بسیار شبیه به آنچه بروی تیتان هست را نشان می دهد که ممکن است فرآیند های زمین شناسی شبیه آنچه که در گذشته این قمر رخ داده بود باشد.

تیتان از ویکی پدیا دانشنامه آزاد:تیتان (به فرانسوی: Titan)‏، یا تایتان، بزرگ‌ترین قمر کیوان (سیاره) (زحل) (دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی) است که در فاصله 1.2 میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده‌است. تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می‌چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است.
این قمر در ۲۵ مارس ۱۶۵۵ توسط کریستین هویگنس هلندی کشف شد. تیتان توسط چشم غیر مسلح قابل رویت نیست ولی می‌توان آن را توسط تلسکوپ‌های آماتوری و یا حتی برخی دوربین‌های دو چشمی قوی مشاهده نمود. تیتان تنها قمری است که دارای اتمسفر غلیظ بوده و تنها جرمی غیر از زمین است که دارای منابع اثبات شده سطحی مایعات می‌باشد. تیتان غالبا قمری با مشخصات سیاره خوانده می‌شود. تیتان دومین قمر بزرگ در سامانه خورشیدی است. جو تیتان غالبا از نیتروژن است با این حال دارای متانو اتان نیز می‌باشد. وجود باد و باران سطح تیتان را به شکلی مشابه سطح زمین تبدیل کرده‌است. ماهواره‌های زیادی وجود زیست و یا مراحل ابتدایی پیدایش شرایط پیشا-زیستی در تیتان را مورد کاوش قرار داده‌اند.
تیتان دارای جوی نسبتاً فشرده و شبیه به زمین در دوران شکل‌گیری آن است. اما با توجه به سرمای شدید (منهای ۱۸۰ درجه) در ماه تیتان، وجود زیست از نوع زمینی در آن بعید به نظر می‌رسد.
نگاره‌های تازهٔ کاوشگر کاسینی ناسا از وجود دریاچه‌ای حاوی هیدروکربن مایع مانند متان در ماه تیتان حکایت دارد. این نگاره‌ها نشان می‌دهد که سرمای سطح این دریاچه به ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌رسید.
در زیر سطح تیتان، ترکیباتی از آب و آمونیاک وجود دارد. این اقیانوس زیرسطحی در حقیقت یک لایه مایع است که محتوی ترکیباتی از آب و یا آب و آمونیاک است و در ژرفای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری از سطح تیتان قرار گرفته‌است. ساختار درونی تیتان از یک لایه یخی تشکیل شده‌است که از هسته سنگی آن از طریق یک لایه مایع جدا شده‌است. این ویژگی موجب می‌شود که سطح جامد تیتان از بادهای فصلی حاضر در اتمسفر آسیب نبیند.
به منظور بررسی بیشتر تیتان فضاپیمای پژوهشی کاسینی به فضا فرستاده شد و در سال ۲۰۰۴ این فضاپیما به نزدیکی تیتان رسید و علاوه بر تهیه عکس‌هایی از نزدیکی تیتان با فرستادن کاوشگری به سطح تیتان با نام هویگنس امکان آزمایش‌هایی را نیز از سطح تیتان فراهم آورد که نتایج این آزمایش‌ها توسط کاسینی به زمین مخابره شد. سفر کاسینی و همراهش، هویگنس، به زحل ۷ سال به طول انجامید. پس از رسیدن به زحل، هویگنس از کاسینی جدا شد و روی سطح تیتان، بزرگ‌ترین ماه زحل فرود آمد. به لطف داده‌های کاسینی و هویگنس، آن‌چه امروز از منظومهٔ زحل می‌دانیم بسیار بیش‌تر از گذشته‌است.
اگر چه تیتان یکی از قمرهای سیاره کیوان است، اما دارای یک جو کدری است که ده برابر ضخیم‌تر از زمین و یک چرخه هیدرولوژیکی شبیه به سیاره خودمان می‌باشد. تیتان حتی یک مدل زنده‌ای از زمین ابتدائی نامیده شده‌است تا جائیکه شامل میزان زیادی از نیترو‍ژن است که خیلی شبیه به سیاره ما است. جو تیتان ممکن است که از ستاره‌های دنباله‌دار به وجود آمده باشد. مدل‌های سنتی، فرض کرده‌اند که جو تیتان بوسیله فعالیت آتشفشانی یا تاثیر پرتو افکنی خورشیدی به وجود است، اما اینها بستگی به این دارد که تیتان در گذشته نسبت به حال بیشتر گرم بوده باشد. تحقیق جدید نشان می‌دهد که بر خوردهای ستاره‌های دنباله‌دار در طول یک دوره که `اواخر بمباران سنگین` نامیده می‌شود، یعنی زمانی نزدیک به ۴ میلیارد سال پیش زمانی‌که تصادفات توسط اجسام بزرگ همچون ستارگان دنباله‌دار و شهاب‌های آسمانی به طور منظم در میان اجرام بزرگ مانند سیارات، در منظومه خورشیدی‌ماه اتفاق می‌افتاده‌است، ممکن است جو نیتروژنی تیتان را بوجود آورده باشد. پژوهشگران دیدند با شلیک لیزر به داخل محلول آمونیاک و مواد آب یخ، چیزی که در تیتان اولیه احتمالا وجود داشته‌است، نیتروژن به وجود می‌آید. بالغ بر هزار سال این بر خوردها می‌توانستند نیتروژن کافی را بوجود آورند تا قمر را در یک مه(بخار) متراکم بپوشاند تا جو ضخیمی را که ما امروز می‌بینیم حاصل شود. جو تیتان از تبدیل آمونیاکی که در طول دوره اواخر بمباران سنگین در ۴ میلیارد سال پیش به وجود آمده‌است. اگر این مدل درست باشد، بدین معناست که منبع نیتروژنی تیتان از دنیاهای خارجی دیگر و حتی سیارات داخلی مثل خودمان بسیار متفاوت است.

۱ نظر:

  1. شما چرا به جای کلمه " قمر" از " ماه " استفاده نمی‌‌کنید؟

    پاسخحذف