با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ مرداد ۴, جمعه

دانشمندان آژانس فضایی اروپا: جهان هستی بزرگتر و قدیمی تر و اسرار آمیز تر از آنچه قبلا تصور می شد است

جهان نامتقارن ما تیره تر کند تر و قدیمی تر و بزرگتر از تقکر ما است یافته های ماهواره جدید اسکای مپ در اروپا نشان می دهد که یک تابش زمینه ای روشنتری از تابش زمینه قبلی وجود دارد وجهان یک نقطه بسیار بزرگ سرد دارد.این ناهنجاری نشان می دهد که ممکن است جهان در مقیاس بسیار بزرگتری باشد که قبلا تصور می شد.
نقشه جدید تصحیح شده درک ما را از ترکیب جهان و تکامل و ویژگی های آن می تواند پایه و اساس دانسته های فعلی ما را به چالش بکشد.
ناهنجاری ها نشان می دهد که جهان در مقیاس بسیار بزرگتر از آنی است که ما بطور مستقیم مشاهده کرده ایم اکنون نظریه بر این است که 4.9 شامل جرم جهان و 26.8 ماده تاریک و بقیه انرژی تاریک است ولی این برآورد نزدیک پنج برابر برآورد قبلی است.
مشاهدات اخیر شامل دو راز خیره کننده است برای اولین بار است که ما در یک جهان نامتقارن زندگی می کنیم انشتین اولین فیزیکدانی بود که در 1917 نظریه اصل کیهانی را ارائه داد که بر مبنی آن هان در همه جا یک سان به نظر نمی رسد و در تمام نقاط و جهات به دلیل قوانین فیزیکی حاکم بر شکلگیری و گسترش آن بسیار متفاوت است آنچه پلانگ دید این استت که تابش زمینه کیهانی در نیمی از جهان بسیار قوی تر از نیم دیگر آن است همچنین یک نقطه بزرگ سرد وجود دارد که در آن درجه حرارت قوی تر از واکرویو پایین تر از متوسط وجود ندارد.
تصویر حاصل 15.5 ماه از داده های اولیه پلانگ است و اولین تصویر تمام آسمان از قدیمی ترین نور موجود در جهان ماست زمانی که جهان فقط 380،000 ساله بود تابش زمینه کیهانی نواسانات حرارتی کوچکی و تراکم کمتری داشت و خیلی زود دانه های آن تمام ساختار ستاره ها و کهکشان های امروزی را تشکیل دادند.

این سفینه یک تریلیون مشاهده از یک میلیارد نقطه در آسمان را داشت بطور متوسط از هر نقطه 1000 بار تیم پلانگ با تکیه بر یک سری از شبیه سازی های کامپیوتری بری ابر رایانه ای XE6 شبیه سازی سیگنال های ناخواسته از اشیا اقدام به آشکار سازی آنها کرد برای عکس فوری ده میلیون پردازنده ساعت زمان در هاپر مورد نیاز است.
بطور کلی اطلاعات استخراج شده از نقشه جدید یک مدل عالی با دقت بی سابقه از جهان ما را فراهم می سازد.
نوسانات دمای تابش زمینه کیهانی نیز توسط پلانگ این مدل را تایید می کند.
خواص مناطق سرد و گرم نقشه اطلاعات مورد نیاز ترکیب عالم را مشخص می کند ماده معمولی فقط 4.9 چگالی انرژی جهان است و ماده تاریک 26.8 نزدیک به یک پنجم برآورد قبلی و انرژی تاریک حدود 69 درصد است.
پلانگ نیز مقادیری جدید برای سرعت انبساط جهان در نظر گرفته است که ثالت هابل 6.7 کیلومتر بر ثانیه است و به نظر می رسد عمر کیهان مسن تر از آنچه قبلا تصور می شد در 13.8 میلیارد سال است.
بر طبق این تجزیه و تحلیل ها نظریه تورم اولیه برای جهان یک مرحله بسیار موتاه است و بخش کوچکی از یک ثانیه در جهان است و خواص بسیاری از یک جهان بعنوان یک کل این گسترش اولیه ناشی از تابش زمینه ای است که ما امروز می بینیم.
اگر چه دوران بسیار کهن بطور مستفیم قابل مشاهده نیست ولی این نظریه مجموعه ای از آثار بسیار ظریف از موج زمینه تابشی را تشخیص می دهد ه با داده های پلانگ تایید می کند که تغیرات کوچی در چگالی جهان اولیه داده شده که با تورم پیشبینی شده مطابقت دارد.
پلانگ این گسترش سریع را در جهان اولیه تشخیص می کند ولی یافته های جدیدش کمی با فیزیک امروزی نیازمند درک بیشتر است یکی از یافته های شگفت انگیز پلانگ این است که نوسانات تابش زمینه گرانشی در مقیاس بسیار بزرگ بود که با مدل استاندارد مطالقت ندارند همچنین عدم تقارن درجه حرارت استاندارد در نیمکره مخالف آسمان و وجود یک نقطه سرد نیز باعث تضاد است.
یک راه برای توجیح این تضاد غیر عادی وجود دارد در واقع جهان بسیار بزرگتر از مقیاس قابل مشاهده ما باشد تابش زمینه کیهانی تنها ممکن است یک مسیر پیچیده از درک قبلی عالم و الگوی های غیر معمول امروز باشد.
هدف نهایی دانشمندان ساختن یک مدل جدید بر اساس فیزیک امروزی است.

۴ نظر:

  1. اقلا یه بار بخونید قبل از پست کردن، تا این‌قدر غلط نداشته باشه!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. چشم رفیق از دفعات بعد حتما سعی می کنم غلط املایی نداشته باشما از توجه و دقت نظرت هم سپاس گذارم.....
      موفق باشی

      حذف
  2. درود
    دوست گرامی وبلاگ بسیار خوب و مفیدی دارید. هرچند من اینگونه اخبار را به زبان اصلی میخوانم اما باز برایم لذت بخش است که به وبلاگ شما هم نگاهی بیاندازم.
    این پست از منظر محتوی و ترجمه عالی بود، فقط یک تذکر کوچک خواستم بدهم که البته تصمیم گیری در اینمورد با خود شماست.
    Lopsided در Our Lopsided universe به معنی کج نیست چون کج یک مفهوم مجزا نیست هر چیز کجی باید نسبت به یک چیز دیگر کج باشد. جهان نسبت به چه چیزی کج است؟
    در اینجا بهترین ترجمه برای Lopsided به گمان من "نامتقارن"است شما حتی این عدم تقارن را در عکس و محتوای نوشته هم میبینید!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. از توجه تان به وبلاگم و تذکرتان بسیار سپاس گذارم اصلاح شد...
      لطفا در دفعات بعد از تذکر اشتباهاتم محروم نکنید چون تا حدی آماتور هستم و....
      موفق باشید دوست گرامی

      حذف