با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ فروردین ۱۸, یکشنبه

یافته های جدید می گوید سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری موتوری برای تولید ستاره های پرجرم است؟


ستاره شناسان با استفاده از میلیمتر بزرگ آتاکاما/ساب میلیمتر آرای آلاما و تلسکوپ نشانه هایی را از فرآیند شکلگیری شدید ستاره ها در مرکز سیاهچاله بسیار پرجرم کهکشان راه شیری کشف کردند.اگر این موضوع تایید شود برای اولین بار است که فرآیند شکلگیری در مرکز کهکشا ما مشاهده می شود.مرکز کهکشان ما در فاصله 27000 سال نوری در صورت فلکی قوس قرار دارد و یک هیولای سیاهچاله ای با جرم 4 میلیون برابر خورشید ما در آن قرار دارد.


با دور شدن از این غول گرانشی تا سالهای نوری بسیاری منطقه ای از فضا آشفته است جزر و مد شدید و طوفان باعث می شود که هر ستاره ای که بخواهد از ابرهای گازی و گرد و غبار تشکیل شود از قبل از نوزادی نابود شود.
اما هنوز امکان فرآیند تشکیل ستاره ها وجود دارد آلاما از جت های به شکل خال خالی سخن می گوید.که بیشتر از آنچه به نظر می رسد دارای مواد هستند این جت ها پیله های متراکمی از گاز و گرد و غبار هستند این جت ها در محیط های آرامی مشاهده شده اند که در حال فرآیند شکلگیری یک ستاره هستند نتایج این مشاهدات در نشیه فیزیک نجوم مورد تایید قرار گرفته است.
دکتر فرهاد یوسف زاده دانشمند ایرانی از از دانشگاه نورث وسترن گفت:مردم فکر می کنند که فرآیند شکلگیری ستاره در زدیکی یک سیاهچاله بزرگ بسیار سخت است چرا که این سیاهچاله دارای گرانش و نیروی جزر و مدی شدید است که از انباشته شدن ابرهای مولکولی که باعث شکلگیری ستاره ها می شوند جلوگیری می کند.اما به نظر می رسد که تکه های گرد و غبار گاز به قدری متراکم هستند که چگالی آنها به چگالی محیط غلبه می کند.
تصویری ترکیبی ALMA و ARRAY(VLA) از سیاهچاله مرکزی کهکشان ما سیاهچاله های سفید و سیاه را ب رنگ A نشان می دهد قسمت های آبی و قرمز که توسط ALMA گرفته شده اند سلیکون مونو اکسید را که دارای بالاترین سرعت انفجار 150-200  کیلومتر در ثانیه هستند نشان می دهد قسمت های سبز رنگ با VLA گازهای داغ اطراف سیاهچاله ها به مساحت 3.5 تا 4.5 سال نوری را نشان می دهد.

ستاره شناسان با پیگیری مولکول های سیلیکون و مونواکسید ها که در ابرهای مولکولی به نسبت فراوان وجود دارد و در فرآیند شکلگیری ستارگان برانگیخته می شوند برخی از ویژگی های این جت ها را بدست می آورند. سیلیس بسیار خاص مجموعه ای از طول موج نور در مایکروویو، یا محدوده میلیمتر را ساطع می کند. و پنجره نوری ALMA به خاطر آن طراحی شده است. برای بیش از یک دهه ستارشناسان منشایی که از ستاره ها می دیدند وارد شدن ضربه در اطراف سیاهچاله ها در مرکز کهکشان راه شیری است.ستاره های بزرگ جوان با سن کمترا ز 10 میلیون سال در قسمت هایی از فضا هیچ فعالیتی ندارد ستاره شناسان معتقد اند که این ستاره ها در مناطق دیگری از فضا تحت شرایط آرام تشکیل داده شدند و سپس به این مناطق مهاجرت داده شدند Charlottesville, Virginia:آخرین مطالعات نشان می دهد که این اعتقاد که شرایط لازم برای شکلگیری ستاره ها می تواند به مرکز کهکشان نیز انتقال می یابد. این مطالعات در مجله نشر اختر فیزیکی منتشر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر