با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۲ فروردین ۳, شنبه

تصویر نجومی روز کهکشان مارپیچی به شکل گل رز

تصویر متعلق به کهکشان مارپیچی UGC 1810 یکی از بزرگترین کهکشان های مارپیچی شناخته شده است که دارای یک دیسک است که به آن شکل مارپیچی می دهد این شکل ناشی از نیروی کشش جزر و مدی کهکشان هم دم آن است که در قسمت زیرین آن واقع شده است.
کوچکترین لبه نشان می دهد که فرآیند شکل گیری ستاره بصورت بسیار شدید در محل تمایز این کهکشان با کهکشان همدم آن انجام می شود.

مجموعه ای از الگوهای غیر عادی مارپیچی در کهکشان بزرگ باعث تعامل بازوی مارپیچی با قسمت زیرین شده است که هنوز ناشناخته است.کهکشان بزرگتر UGC 1810 - UGC 1813 در حدود 5 برابر کهکشان کوچکتر است و از جفت قسمت های نابرابر تشکیل شده است و دارای شل نامتوازن مارپیچی است.
همچنین در برخورد های بین دوکهکشان فعالیت های انفجاری در کهکشان بزرگتر زودتر آغاز می شود زیرا کهکشان کوچکتر دارای گاز کمتری در هسته ی خود است که از آن ستاره ها متولد می شوند.
ARP 273 که در صورت فلکی اندرو مرا نهفته است در فاصله 300 میلیون سال نوری از زمین واقع است پل جذر و مدی بین دو کهشان دارای فاصله ای در حدود دها هزار سال نوری است.این تصویر در 17 دسامبر 2010 با استفاده از سه فیلتر جداگانه توسط هابل گرفته شده است و طیف گسترده ای از طول موجها مانند ماورا بنفش آبی و نور قرمز را پوشش می دهد.

۱ نظر: