با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ بهمن ۲۶, پنجشنبه

جشن Valentine's Day (روز عشق) در فضا!

سحابی عجیب و غریب SH2-174 به شکل یک گل رز شناور در فضا روز چهارشنبه (فوریه 13) منتشر شده توسط رصدخانه ملی نجوم گرفته شده است و شکل یک گل رز در فضا را دارد مناطق آبی مربوط به فعل و انفعالات ستاره ای است و ابرهای قرمز و آبی در تصویر مربوط به ستاره ای است که سوخت آن تمام شده و مواد را در خود فرو می ریزد.
سحابی NGC 896 به شکل یک قلب شکسته در صورت فلکی ذات الکرسی در فاصله 6000 سال نوری از ما قرار دارد و رنگ شدید قرمز آن ناشی از انتشار شدید فتون هیدروژن از آن است در این سحابی مناطق گرد و غبار پنهان هستند.
تصویر گرفته شده توسط دوربین ماون قرمز wise ناسا در صورت فلکی Monoceros در فاصله 5000 سال نوری از ما قرار دارد این صورت فلکی در کهکشان راه شیری قرار دارد و مجموعه ای از ستاره های جوان در قسمت قلبی شکل آن قرار دارد.انفجار های عظیم و پخش اشعه ماورا بنفش باعث ایجاد یک حفره در قسمت مرکزی آن شده است.
سحابی قلب و روح که در صورت فلکی ذات الکرسی واقع است و توسط دورین مادون قرمز WISE ناسا گرفته شده است.ستاره های این صورت فلکی جوانتر از خورشید ما هستند و سن آنها حدود چندین میلیون سال است چندین کارخانه عظیم ستاره سازی در اطرف این سحابی وجود دارد فاصله این کهکشان از کهکشان راه شیری 100000 سال نوری است و هر دو قسمت دارای میلیارد ها ستاره هستند.
سحابی The Rosette Nebula درفاصله 5000 سال نوری از زمین دارد و شامل تعداد زیادی ستاره جوان می باشد جرم این سحابی 10000 برابر خورشید ما می باشد.حضور ستاره های جوان باعث شده دما در هسته این سحابی به 6 میلیون درجه کلوین برسد.
تصویر دیگر از صورت فلکی ذات الکرسی که توسط تلسکوپ هابل با یک چرخش 90 درجه ای منتشر شده است این کهشان دربازوی مارپیچی صورت فلکی و در فاصله 7500 سال نوری از ما قرار دارد.

۱ نظر:

  1. والنتاین ؟ یا مهرگان ؟ کدام یک ازاین دو ؟؟


    اخیرا شور بختانه چند سال است که ترويج کنندگان فرهنگ غربي مجددا سربلند کرده و مي کوشند که جشن والنتاين را به جاي جشن کهن مهرگان در ايران ترويج کنند. والنتاين که جشن عشاق يا روز پسر نيز ناميده مي شود ، همه ساله در 14 ماه فوريه توسط مسيحي ها گرامي داشته مي شود . 14 فوريه بر اساس يک باور قرون وسطايي روز جفت یابی پرندگان است.

    مهرگان روز عشاق در فرهنگ ايراني است . يکي از آيين هايي که در روز جشن مهرگان بيش از روزهاي ديگر به آن توجه مي شود ، مهرورزي و ابراز عشق به همه همنوعان و نزديکان ، بستگان و دوستان است و افراد به آناني که عشق مي ورزند ، هديه هاي گوناگون از جمله دسته اي گل بنفشه هديه مي دهند و نکته بسيار مهم تفاوت بنيادين بين مهرگان و والنتاين این است که مهرگان بر بنيان مهرورزي آگاهانه و خردورزانه و پايدار بر يک پيمان مستحکم اخلاقي بين دو دلداده استوار است. اما والنتاين بيشتر مروج عشق هاي کوچه بازاري و سطحي است .

    بنابراین .* مهرگان *،اين جشن زيبای فرهنگ والای ایران را پاس بداريم و فراموش نکنيم که تا مهرگان داريم به والنتاين ها وامثال آنها بهیچوجه من الوجوه نياز نداشته .. نداريم ونخواهیم داشت واین شعار زیبا را همواره برزبان داشته باشیم که :
    * فرخنده جشن مهرگان * جشن بزرگ خسروان * نارنج وناروارغوان * آورد ازهرناحیه *


    کوچکترین دوستدار فرهنگ پربار ایرانزمین
    کاوه آهنگران


    پانوشت :

    (1) –استنادات این مقاله ازنوشته جناب آقای دکتر شاهین سپنتا می باشد

    پاسخحذف