با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ اسفند ۹, چهارشنبه

دانشمندان به کمک کاوشگر Nustar ناسا از اسرار چرخش سیاهچاله ها پرده بر می دارند!

پاسادنا کایفرنیا دو رصد خانه اشعه x رصد خانه هسته ای ناسا و آژانس فضایی اروپا برای اولین بار برای اندازه گیری قطعی میزان چرخش یک سیاهچاله که 2 میلیون برابر از خورشید ما حجیم تر است به کار گرفته شده است.
این سیاهچاله عظیم در گردوغبار و گازهای در قلب کهکشانی بنام NGC 1365 نهفته است و این مطالعه تقریبا سریع ترین سرنخ برای اثبات نظریه گرانش انشتین است.
نظریه انشتین می گوید که گرانش می تواند فضا زمان را که در جهان ما به شکل پارچه ای از نور است خم کند.
ما می توانیم رد مواد را از مناطق گردابهای بسیار نزدیک به سیاهچاله که از خود اشعه x ساطع می کند بدست آوریم.اشعه تابیده شده نامرتبی را که ما می بینیم در اثر ذرات و نیروی بسیار قوی گرانش سیاهچاله است.
کاوشگر Nustar ناسا در ژوئن 2012 ماموریت خود را آغاز کرد و ماموریت آن تشخیص اشعه x با جزئیات بسیار بالا بود.دانشمندان با ستفاده از کاوشگر های نیوتون و تلسکوپ اشعهx چاندرا قصد دارند میزان چرخش سیاهچاله های پرجرم را تعین کنند اما هنوز این اندازه گیری ها قابل اطمینان نیستند زیرا ابرهای گازی که سیاهچاله ها در زیر آنها مخفی شده اند می تواند محاسبات را بر هم زند اما با استفاده از XMM نیوتون و NUSTAR دانشمندان قادر به دیدن طیف گسترده تری از اشعه X و نفوظ به منطقه اطراف سیاهچاله ها خواهند بود اطلاعات جدید می گوید این ابرهای سیاه می تواند جرم بسیاری از سیاهچاله را تشکیل دهد و در تعین میزان چرخش سیاهچاله های حجیم نقش تعین کننده داشته باشند.
این غول عظیم که میلیون ها و میلیاردها بار از خورشید بزرگتر است در هنگام شکلگیری جهان به مانند یک دانه کوچک شکل گرفت و سپس با بلعیدن ستاره ها و گازهای اطراف خود شکل گرفت.
سیاهچاله ها توسط مجموعه ای از دیسک ها شبیه یک پارچه پهن احاطه شده است  شکل گرفته و جاذبه آنها ماده را به داخل خود می کشد.
تئوری انشتین پیشبینی می کند سریعترین سرعت چرخش سیاهچاله در دیسک نزدیکتر به آن دارد و گرانش بیشتر در ناحیه ای است که جریان اشعه X از آن دیسک خارج می شود.
ستاره شناسان برای مطالعه دقیق اشعه X ساطع شده آن را با ی لایه آهنی مقایسه کردند XMM نیوتون نشان داد که نور منحرف شده از یک لایه آهنی با لایه ابرهای اطراف سیاهچاله شباهت مستقیم دارد و داده های اشعه X نشان داد آهن مجاور سیاهچاله باعث گرانش شدید آن و اثرات پیچ و تاب در آن می شود.
یان مطالعات می تواند نقش ابرها را در گرانش سیاهچاله رد کند و انحراف در فضا زمان در نتیجه اثرات آهن باشد.دانشمندان چد سیاهچاله دیگر را برای برسی اندازه گیری چرخش سیاهچاله مورد برسی قرار خواهند داد.

۱ نظر: