با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ بهمن ۲۹, یکشنبه

پرتوهای کیهانی مرموز در انفجار ستاره ها تولید می شوند!

بعد از یک قرن دانشمندان می گویند شواهدی قطعی در دست دارند که اشعه های کیهانی از انفجار های شدید ستاره ای به وجود می آیند.اشعه های کیهانی با انرژی بالا از هر جهت به زمین وارد می شوند شگفت انگیز است که هر چیز قدرتمندیاتم های شتابگر می تواند بر روی زمین ساخته شود اما 90 در صد آنها پروتون هستند.
این ذرات باردارالکتریکی توسط ویکتور هس دانشمند اتریشی در 1912 شف شده بود بعد از یک قرن تحقیق خواستگاه این اشعه های کیهانی مشخص شده است.پرتو های کیهانی بخش قابل توجهی از جهان را تشیل می دهد اما تاکنون شواهدی حاکی از اینه این پرتو ها از کجا می آیند وجود ندارد.
دانشمندان مدتها فکر می کردند که پرتو های کیهانی از ابرنواختر های قوی حاصل از انفجار ستاره ها به وجود می آیند.قوی ترین انفجار ستاره ای از دورترین لبه های کیهان قابل مشاهده است.
محققان بر این باورند که پرتوهای کیهانی از مدتهای بسیار قدیمی از انفجار حاصل از ابرنواختر ها همراه با آنها از انبرنواختر خارج می شوند.
در هر حال پرتوهای کیهانی انرژی الکتریکی دارند که میدان مغناطیسی را منحرف می کنند.به نظر می رسد که آنها در اطراف زمین منحرف می شوند این مساله این را برای مکانی که در آن متولد شده اند به چالش می کشد.

برای حل این راز دانشمندان اشعه گاما را در منطقه نجومی بزرگی بنام IC 433 که در فاصله 5000 سال نوری ازصورت فلکی لاکویلا و در صورت فلکی w44 قرار دارد و همچنین بقایای نو اختر در 10000 سال نوری کهکشان راه شیری قرار دارد متمرز کردند.
اشعه های حاصل از ابرنواختر ها می توانند در اصل شتاب دهنده پرتون ها در کیهان به عنوان یک فرآیند فرم دهند شرکت کنند.
در این پدیده فرتون توسط میدان های مغناطیسی به دام می افتند و امواج ذره ای در حال حرکت سرعتی شبیه به سرعت نور دارند.برخورد ذرات با حرکت تند و حرت کند ذراتی بنام pions خنثی ایجاد می کنند که مانند اشعه گاما پر انرژی شکلی از نور است.
برخلاف اشعه کیهانی گاما در میدان های مغناطیسی گیر نمی افتد.به این معنی است که خط های روشن حاصل از گاما می تواند مستقیم به منبع خود وصل شود و دانشمندان از این مساله بعنوان شواهد مستقیمی برای رسیدن به مسیر منبع اشعه کیهانی استفاده می کنند.
پرتو های گامای حاصل از شتاب دهند فرمی از یک منطقه مشخص انرژی امده اند و اطلاعات دانشمندان این مساله را تایید می کند که آنها از بقایای ابر نواختر ها آمده اند مشخصه این مساله اثر حاصل از pion های خنثی به وضوح ارتباط ابرنواختر ها را با اشعه های کیهانی تایید می کند.
به این معنی است که خط های روشن حاصل از گاما می تواند مستقیم به منبع خود وصل شود و دانشمندان از این مساله بعنوان شواهد مستقیمی برای رسیدن به مسیر منبع اشعه کیهانی استفاده می کنند.
پرتو های گامای حاصل از شتاب دهند فرمی از یک منطقه مشخص انرژی امده اند و اطلاعات دانشمندان این مساله را تایید می کند که آنها از بقایای ابر نواختر ها آمده اند مشخصه این مساله اثر حاصل از pion های خنثی به وضوح ارتباط ابرنواختر ها را با اشعه های کیهانی تایید می کند.
اگرچه تحقیقات نشان می دهد که ابرنواختر ها پرتوهای کیهانی را تولید می کنند اما مشخص نیست بقایای ابرنواخترها و به چه مقدار شتاب دهنده پروتون ها و تا چه میزان از آنها را با چه سرعتی تولید می کنند و یا آیا آنها منبع بالقوه دیگری در کیهان دارند یا نه؟
شتاب دهنده و موج های شوک دار مرحله از پایان عمر بقایای ابر نواختر هستند نتایج این یافته ها در  15 فوریه مجله علوم، و همچنین در نشست سالانه انجمن آمریکایی برای پیشبرد علوم در بوستون  شماره 14 فوریه منتشر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر