با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ بهمن ۵, پنجشنبه

سفید چاله چیست؟ و چگونه ایجاد می شود؟

احتمالا تاکنون کلمه سیاهچاله به گوشتان خورده است و مقالات و نوشته های مفصلی را که در این مورد منتشر شده است را مطالعه کرده اید بطور خلاصه سیاهچاله مکانهایی در فضا است که در آنها جاذبه بسیار شدیدی وجود دارد و می توانند تمامی اجسام حتی نوری را که وارد افق رویداد آنها شده است ببلعند در این مطلب قصد داریم به نقطه مقابل سیاهچاله ها یعنی سفید چاله بپردازیم.

سفیدچاله در نسبیت عام یک منطقه فرضی از فضا زمان است که هیچ چیزی نمی تواند از خارج به آن وارد شود.اما برخلاف سیاهچاله ها ماده و نور می تواند از آن فرار کند.یک سفید چاله دقیقا مخالف یک سیاهچاله است.در مورد سیاهچاله ها سیاهچاله ها در مناطقی شکل می گیرد که نیروی جاذبه بسیار در آنها قوی است ولی اطلاعاتی از فرآیند های فیزیکی که در آن سفید چاله ها شکل می گیرد وجود ندارد.
سفید چاله ها مانند سیاهچاله ها دارای جرم بار و حرکت زاویه ای هستند.آنها مواد را مانند هر جسم دیگر به خود جذب می کنند ولی اشیا که به طرف آنها سقوط می کنند به دلیل نیروی دافعه آنها هرگز به افق رویداد سفید چاله نخواهند رسید.
در 1971 یک ستاره شناس بنامRobert Hjellming فرضیه ای ارائه داد که سفید چاله می تواند تصویر عکس سیاهچاله در آینه باشد.
در کهشان های مختلف سیاهچاله های بزرگی در مرکز کهکشان ها وجود دارد که از لحاظ وسعت بسیار بزرگتر از سفید چاله ها هستند فرضیاتی وجود دارند که سیاهچاله ها و سفید چاله ها می توانند از طریق کرمچاله ها به هم متصل شوند و جسمی که وارد سیاهچاله مکیده شده است در زمان یا مکان دیگری از یک سفیدچاله یک جهان دیگر می تواند فرود بیایید این فرضیات تایید شده یا تکذیب شده نیستند.
سیاهچاله ها در حالتی پدید می آید که یک فضای غیر مادی در اطراف یک جرم پدید می آید سفید چاله ها نیز بصورت برعکس باشد مثلا یک فضای مادی در اطراف یک جزم انباشته شود برای ایجاد یک سفید چاله باید یک جرم بصورت شدید فشرده شود تا هسته های آن بسیار به هم نزدیک شونددر این حالت مرکز سیاهچاله باید خالی شود و یک فضای غیر مادی اطراف آن را ببیند.هنگامی که یک جرم به سفید چاله ها نزدیک می شود نیروی دافعه این فضای غیر ماده به جسمی که وارد محدوه شده اعمال می شود و باعث دفع ماده می شود.
 دانشمندان فرض می کنند که تعدادی از سفید چاله ها در زمان بیگ بنگ به وجود آمده اند.سفید چاله ها در فضا قابل مشاهده نیستند.
برای مطالعه بیشتر اسرار سپیدچاله ها

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر