با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ دی ۲۴, یکشنبه

بزرگترین کهکشان مارپیچی جهان کشف شد!

اختر شناسان بزرگترین کهکشان مارپیچی جهان را که 5 برابر کهکشان راه شیری ماست نشانه گذاری کردند.
NGC 6872 یک کهکشان مارپیچی بسته است که در فاصله 212 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی Pavo قرار دارد امروز پژوهشگران اعلام کردند که فاصله دور بازوی مارپیچی این کهکشان 522.000 سال نوری است.بری مقایسه این رقم برای کهکشان راه شیری 100000 سال نوری است.
این کهکشان بزرگترین کهشان شناخته شده در طی چند دهه اخیر است که بعد از مطالعه دقیق داده های کاوشگر GALEX ناسا کشف شده است.
بدون اشعه ماورا بنفش کاوشگر GALEX ناسا شناسایی بسیاری از ستاره های جوان و داغ هگز ممکن نبود.Eufrasio در نشست 22 این ماه در جامعه منجمان آمریکا در لانگ بیج آمریکا اعلام کرد ممکن است کهکشانهایی بزرگ تر از NGC 6872 نیز در جهان وجود داشته باشد.
اندازه بزرگ این کهکشان و ظاهر عجیب و غریب آن ناشی از تعامل گرانشی آن با کهکشان همسایه اش به نام  IC 4970 است که 20 درصد از جرم این کهکشان را تشکیل می دهد.
شبیه سازی های کامپیوتری نشان می دهد که این کهکشان نزدیک به 130 میلیون سال قبل ساخته شده است.بازوی شرقی کهکشان بیشتر آشفته شده و  در شکلگیری ستاره گان باعث شده آنها شکل موج دار به خود بگیرند. به وجود آورده است.اما در انتهای آن فقط اشعه ماورا بنفش قابل مشاهده است.
نوار NGC 6872 که دربازوها  قسمتهای مرکزی آن شکل گرفته است دارای شعاع 26000 ساله است.که 2 برابر بزرگترین نوار مارپیچی های آن نزدیکی است..مدارکی نشان می دهد که ستاره های این کهکشان نزدیک به چند میلیارد سال قبل شکل گرفته اند.



۱ نظر:

  1. این کهکشان که ۲۱۲ میلیون سال نوری از ما فاصله داره یعنی نوری که از اون به ما میرسه ۲۱۲ میلیون سال درراه است٬ پس اگه ۱۳۰ میلیون سال عمر داشته باشه ما نمیتونیم اونوالآن ببینیم٬

    پاسخحذف