با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ آبان ۲۸, یکشنبه

جهان هستی چقدر بزرگ است؟

ما در درون منظومه شمسی قرار داریم که منظومه شمسی تنها بخش کوچکی از کهکشان راه شیری است کهکشان راه شیری اقامتگاه بزرگی از ستارگان است که اگر کسی با سرعت نور حرکت بکند 100000 سال طول می کشد که به دور آن مسافرت کند.همه ستاره هایی که در شب می بینیم و خورشید ما تنها بخشی از میلیاردها ستاره ای است که در طول شب می بینیم اگر شما بتوانید در هر یک ثانیه یکی از ستاره های کهکشان راه شیری را بشمارید 3000 سال طول می کشد تا شمردن آنها را تمام کنید!
اما منظومه شمسی به چه اندازه است ؟فرض کنید منظومه شمسی به اندازه یک چهارم منظومه شمسی بود خورشید تنها یک ذره گرد و خاک میکروسکوبی بود 9 ستاره ای که در مدار دیسک مسطح قرار داشتند نیز به اندازه یک ستاره بودند.
در نزدیکی کهکشان راه شیری کهکشان آدرومرا قرار دارد که دو میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.سرعت نور سرعتی در حدود 300000 کیلومتر بر ثانیه است و هیچ چیز سریعتر آز آن نمی تواند برود.
جهان هستی چیزی در حدود 13/5 میلیارد سال قبل از یک انفجار بزرگ بوجود آمد اما با سرعت بسیاری گسترش یافت ستاره شناسان موفق به یافتن کهکشان هایی شدند که14/6 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارند در گوشه ی دیگری نیز کهکشان هایی یافت شده اند که 19 میلیارد سال از ما فاصله دارند.کائنات واقعی می تواند چیزی میلیارد ها برابر از کائناتی که ما مشاهده کردیم نیز بزرگترباشد!بعضی از دانشمندان می گویند حتی ممکن است 186 میلیارد سال نوری پیمودن پهنای جهان زمان ببرد!
ستاره شناسان با مطالعه نورستارگان به فاصله آنها از ما را محاسبه می کنندما مشاهده تمام اجرام آسمانی با مقیاس دو میکرون تعدادی از فاصله های ما با سایر کهکشان ها بدست آمد این تصویر متعلق به جایی است که 600 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد!این کهکشان در همسایگی ما قرار دارد!


در یک تصویر از کهکشان راه شیری مشخص شد که کهکشان راه ما شیری چیزی در حدود 100 تا 300 میلیارد ستاره دارد!در یک همانند سازی در آلمان مشخص شد که در جهان ممکن است که 500 میلیارد کهشان وجود داشته باشد که حتی کهکشان راه شیری در مقابل آنها بسیار کوچک باشد!(البته دانشمندان به طور استاندارد این میزان را بین 200 تا 300 میلیارد کهکشان ذکر می کنند)امروزه کهکشان هایی یافت شده اند که حتی ممکن است بیش از ۱۰۰۰۰۰ میلیارد ستاره در خود داشته باشند! 
کهکشان های غول آسیایی نیز در جهان وجود دارند که 60 برابر منظومه شمسی هستند و 100 تریلیون ستاره را را در خود دارند اما کل این مجموعه تنها در یک کائنات بیضوی شکل قرار دارد که تنها 4 درصد کل جهان است!23 درصد جهان را ماده تاریک و 73 درصد بقیه را انرژی تاریک تشکیل می دهد!

تصویر جالبی از سایت اینفوگرافیک که بزرگی کیهان را شرح می دهد برای مشاهده تصویر در ابعد بزرگ بروی آن کلیک کنید
دانشمندان از تمامی این گستره بعنوان observable universe نام می برند ممکن است بعد با با گسترش علم و ابزارهای ستاره شناسی مکانهای دیگری که قبلا مشاهده نشده بود نیز کشف شوند.
نظریات دیگری نیز وجود دارند که می گویند ممکن است به تعداد بی نهایت جهان های دیگری در جاهای دیگری وجود داشته باشد که از کائنات ما میلیاردها برابر هم بزرگتر باشند و قوانین فیزیکی آنها با قوانین فیزیک جهان ما متفاوت نیز باشد. بعلاوه بر آن نظریه ابعاد دیگر هم مطرح است که ممکن است جهان ما دارای میلیاردها بعد دیگر باشد! 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر