با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ آذر ۱, چهارشنبه

تصویر نجومی روز تولد سحابی سیاره ای

تصویر متعلق به سحابی  است یکی از واضح ترین مشاهدات بدست آمده از مرحله مخصوص این اشیا است.تصویر معرفی شده با مقیاس A3 با داده های اشعه x چاندرا ناسا مشاهده شده است و به رنگ بنفش در تصویر مشخص شده است.و تلسکوپ هابل داده های قسمت نارنجی رنگ به که متعلق به یونهای اکسیژن است را نشان می دهد.
یون هایی که در سمت چپ تصویر بصورت بزرگتر مشاهده می شود توسط رصد خانه ملی Kitt Peak مشاهده شده است در تصویر یون های اکسیژن بصورت نارنجی اشعه X بصورت بنفش و هیدروژن بصورت سبز و آبی مشخص شده است.
این تصویر را به اصطلاح به عنوان یک سحابی نامیده می شود زیرا خورشید آن در مرحله آخر تکامل است.و بعد از تشکیل بطور چند میلیارد سال با همجوشی هسته ای هیدروژن و هیلیوم در ناحیه مرکزی آن یا هسته می سوزند.تا زمانی که ستاره دچار یک بحران انرژی شود و و با تخلیه انرژی هیلیوم و هیدروژن از ناحیه هسته آن سیاره به یک غول سرخ تبدیل شود.
در نهایت پوشش بیرونی غول قرمز به آرامی از آن خارج شده و سرعت چرخش ستاره به سرعت  نسبتا آرام 100,000 کیلومتردر ساعت می رسد.
در برخی از موارد نادر در اطراف هسته به قدری گرم می شود که پوشش بیرونی ستاره دوباره به یک غول سرخ تبدیل می شود!در برخی از موارد نیز تخلیه لایه بیرونی به دنبال یک باد ستاره ای بسیار سریع تر انجام می شود.و یک سحابی کوچک در داخل سحابی اصلی ایجاد می شود و به بعبارت دیگر سحابی سیاره ای دوباره متولد می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر