با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ مرداد ۱۵, یکشنبه

عکسبرداری با اشعه x از باقی مانده ابر نواختر جوان

بیش از 50 سال است که ابر نو اختری تحت عنوان در کهکشان M83 کشف شده است. M83 یک کهکشان مارپیچی در فاصله 15 میلیون سال نوری از زمین است.ستاره شناسان اشعه X چاندرا موفق به کشف باقیمانده انفجار این ابر نو اختر شده اند.ابر نو اختر SN 1957D چهارمین ابر نو اختری است که در سال 1957 کشف شده است.طول موجهای رادییویی و نوری انفجار 40 سال پس از کشف خود آن کشف شده است.در سال 1981 و سپس در سال 1987 باقی مانده طول موجهای رادیویی و نوری کشف شدند.
سالها پس از انفجار خود آن غیر قابل تشخیص خواهد بود.یک مشاهده کوتاه 14 ساعته در سالهای 2000-2001 توسط رصد خانه اشعه x چاندرا نشان داد هیچ اشعه X از SN 1957D باقی نمانده و قابل تشخیص نیست.بلاخره در بین 1/2 تا 8 روز مشاهده توسط چاندا مقداری اشعه x روشن در نقاط عمیق SN 1957D مشاهده شد..
این تصویر عمیق از M83 عمیق ترین تصویری است که با استفاده از اشعه X از یک کهکشان مارپیچی ارائه شده است.در این تصویر نقاطی با انرژی کم متوسط و پر انرژی به ترتیب با رنگهای قرمز، سبز و آبی مشخص شده است.
تصاویر جدید اشعه x از
SN 1957D اطلاعات جدید از ماهیت انفجار ابر نو اختر را ارائه می دهد.که ستاره شناسان فکر می کنند زمانی برای یک ستاره پر حجم با سوخت زیاد رخ داده است و باعث سقوط آن شده است.این ستاره نترونی یا ابر نو اختر ممکن است بعد از انفجار پیله های بارداری که با سرعت نور حرکت می کنند را معروف باد یک سحابی ابر نو اختر تولید کند.
اگر تمامی اطلاعات فوق حقیقت داشته باشد
SN 1957D یکی از جوان ترین ابر نو اخترهایی است که تا کنون دیده شده است در کهکشان M100 نیز یک تیپ ابر نو اختر برای کسب این رتبه وجد دارد اما دانشمندان مطمئن نیستند که که آیا سوراخ های سفید یا سیاه در مرکز SN 1979C. وجود دارد یا نه؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر