با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ شهریور ۴, شنبه

موریانه هایی با کمربند انفجاری!

هنگامی که گروهی از زیست شناسان در گویان فرانسه مشغول به مطالعه موریانه ها بودند متوجه لکه های منحصر به فرد آبی رنگ بر پشت تعدادی از موریانه ها در نزدیکی لانه موریانه ها شدند.یکی از زیست شناسان یکی از آنها را برداشت متوجه شد که موریانه در دستانش منفجر شده است!
در گونه ای از موریانه ها با افزایش سن موریانه موریانه کار گر توانایی خود را برای انجام کار از دست می دهد اما در عوض کریستال خاصی در اطراف بدن این موریانه شکل می گیرد که با گذشت زمان میزان سمی بودن این کریستال افزایش می یابد!

و وقتی مهاجمی به لانه موریانه نزدیک می شود با انفجار خود ماده شیمیایی خاصی را به طرف مهاجم پرتاب می کند و باعث آسیب دیدن مهاجم می شود.
در موریانه فرانسوی Neocapritermes taracua پس از انفجار مایع سمی به بدن مهاجم می چسبد و بدن او را به مرور زمان متلاشی می کند این رفتار نمونه ای از رفتارهای ایثار گرانه در حشرات است.
کمربند انفجاری بصورت یک جفت کیسه آبی رنگ در شکم موریانه جاسازی شده است که مواد شیمیایی آن توسط یک جفت غده واقع در زیر آن ترشح می شود.اما در نوع فرانسوی این موریانه ماده سمی بصورت دو کوله پشتی در پشت موریانه قرار دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر