با عرض خوش آمد گویی و با تشکر از حسن انتخاب شما بخاطر مطالعه این وبلاگ لطفا در صورتی که مطالب ما را مورد توجه شما قرار گرفت برای دریافت روزانه مطالب علمی دو پیج پایین صفحه و پیج های سمت راست صفحه را لایک بفرمایید لطفا انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در صورت تمایل از طریق صفحات فیسبوک ما یا قسمت نظرات منعکس نمایید.

۱۳۹۱ تیر ۱۴, چهارشنبه

ذره خدا یا بوزون هیگز توسط دانشمندان CERN ژنو کشف شد

فیزیکدانان اعلام کردند که ممکن است یک پازل چند دهه ای در مورد ذره خدا را حل کرده باشند.اما اعلام کردند که اثبات شده است که ذره خدا وجود دارد.اگر این خبر واقعیت داشته باشد و دانشمندان به ماهیت ذره خدا پی برده باشند بزرگترین کشف علمی قرن بیست و یکم به موقوع پیوسته است و باید تاریخ این کشف در کتب درسی ثبت شود.به عقیده دانشمندان بدون هیگز یا ذره خدا ذرات بنیادی بدون جرم در فضا شناور می مانند و امکان وجود ستاره ها و سیارات وجود ندارد.
دانشمندان  اعلام کردند که از برخورد ذرات بزرگ هاردرونی موفق به کشف ذره بوزون هیگز و یا حداقلا ذره ای که شبیه بوزون هیگز است شده اند.دانشمندان اروپایی سرن ژنو نیز نتایج خود را در این باره در روز چهارشنبه منتشر کردند.بعد از اعلام نتایج دانشمندان سرن با تشویق گسترده حضار مواج شدند و اشک در چشم پروفسور هیگز جمع شد و جلسه با سخنرانی وی به اتمام رسید.دانشمندان سرن اعلام کردند که سیگنال یک ذره جدید را در دو آزمایش در 4.5 تا 5 سیگما دیده اند در اصطلاح علمی 5 سیگما یعنی فقط 0006% احتمال داشته باشد آنچه در دو آزمایش دیده شده ناشی از یک خطای ریاضی باشد. اطلاعات بدست آمده مدل قانع کننده ای از این ذره را می دهد.ذره خدا ذرات کوچکی هستند که نقش بسیار مهمی در شکل دادن جهان هستی دارند.و اگر ساختار دقیق آن کشف شود دانشمندان می توانند به ماهیت دقیق کیهان پی ببرند و ماهیت 96 درصد از جهان هستی کشف شود..دانشمندان اعلام کردند که در مشاهدات خود به این نکته پی بردند که ذره 133 بار سنگین تر از پروتون موجود در قلب اتم بود.یعنی وزن آن 115 تا 135 گیگا الکترون بود.

پیتر هیگز یکی از کسانی بود که سالها قبل امکان وجود چنین ذره ای را کشف کرده بود او گفت:بسیار شگفت زده هستم هیچگاه فکر نمی کردم که این موضوع در زمان حیات من اتفاق بیافتد و من آنرا شخصا تجربه کنم. در ابتدا حدود 50 سال پیش محققان در جریان تحقیقات خود هنوز نظر مشخصی برای تحقیق بر روی این موضوع نداشتند. تا کنون بیش از دها میلیون دلار صرف تحقیق در این مورد شده است.

مرکز تحقیقات اروپا(CERN) در یک تونل حلقوی شکل در اعماق زمین در نزدیکی ژنو است دمای ایجاد شده در آزمایش های  برخورد دهنده بزرگ هادرونی 100000 برابر دمای خورشید یعنی نزدیک به دمای بیگ بنگ در 14 میلیارد سال قبل است و تیمی بالغ بر 2100 دانشمند بروی این موضوع مطالعه کرده اند.
نام ذره خدا توسط دانشمند فیزیک برنده جایزه نوبل Leon Lederman به این نان نامگذاری شد و در میان مردم عادی نیز به این نام معروف است.
Joe Incandela سرپرست یکی از دو تیم شکار بورزون هیگز در نزدیکی ژنو گفت ما فکر می کنیم ذره بسیار محکم و قوی است.هیگز آخرین قطعه گمشده از بلوک ساختار پازل اصلی ساختار جهان است یازده فطعه قبلی با استفاده از مدل سازی پیش بینی شده است.
دانشمندان معتقد هستند که در اولین میلیاردم ثانیه پس از بیگ بنگ سوپ غول پیکر ذرات از طریق تعامل با هیگز تعادل خود را بدست آوردند.میدان هیگز نظری و نامرئی است و هیگز انرژی حاکم بر کل جهان هستی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر